×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

گاه در مقابل مساجد، یک مکان هایی و در مقابل برنامه های مساجد، یک برنامه هایی اراده می شود. به جای اینکه مردم بیایند اینجا می روند آنجا. یعنی درست درمقابل مسجد است. همین برنامه ها در مقابل مساجد قرار می گیرند و تخریب مساجد می شوند. /حضور شما باعث عمران مسجد است هر کسی به هر شکلی خدمتی به مسجدی کند جزء کسانی است که در جهت عمران مسجد که خانه ی خدا است قدم بر می دارد 

 

در ادامه گزیده ای از متن سخنرانی آیت الله سبط شیخ انصاری در مسجد حضرت مهدی (عج) کوی اندیشه دزفول؛ در تاریخ ۱۳۹۶/۰۷/۱۶ را به گزارش خبرگزاری بیداردز می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَهَ وَآتَى الزَّکَاهَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ» (التوبه – آیه ۱۸ )

وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعی‏ فی‏ خَرابِها أُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظیمٌ (بقره- آیه ۱۱۴ )

دو آیه ای که امشب تلاوت کردم، درباره مساجد هست. دو مطلب مهم در این  آیات ذکر شده است؛ یک عمران و آبادنی مساجد و دومی در مقابل آن است تخریب مساجد.
عمران و آبادنی مساجد کار چه کسانی است؟ و چه افرادی شایستگی چنین خدمتی دارند؟ کسانی که دارای جامع کمالات علمی و عملی هستند. هم به لحاظ علمی برخورداری از معرفت و بصیرت دینی را داشته باشند، و هم در عمل افرادی باشند موفق و برجسته.
این مطلب را از این قسمت آیه به دست می آوریم که می فرماید: ” مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ” بحث علمی، عقیدتی و ایمانی است. ” انما ”  یعنی فقط “یعمر مساجدالله” خانه های خود را و مساجد خود را آباد می کنند آن کسانی که به لحاظ ایمان و عقیده به صراط سبیل مستقیم باشند.
و از طرفی اهل عمل باشند ” وَأَقَامَ الصَّلاَهَ وَآتَى الزَّکَاهَ “ مرحله عمل بیان می کند اینطور نیست که خودش مسجد بسازد ولی نماز نخواند.
شرایطی را برای افراد برای رفتن به کربلا و مشهد فراهم می کند ولی خودش اعتقادی ندارد بعضی از افراد به عنوان حرفه افراد را به مشهد می برند ولی خودشان در مرحله عمل و اعتقاد دچار اشکالند.
به لحاظ روحیات و خلقیات این افراد باید چگونه باشند؟ برجسته ترین آن ها را این آیه شریفه بیان کرده است: “وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّه” این افراد جز خدا، از کسی نمی ترسند و این یکی از بارزترین صفات مؤمنین، یکی از برجسته ترین صفات انبیاء الهی و در بخش توحید اولین صفت موحدی است که در آیات قرآن می فرماید و خیلی تأکید شده است.

در امورات مختلف و در مرحله تبلیغ می فرماید: “الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ” مبلّغ دینی کسانی هستند که عالمند از روی علم صحبت می کنند هدفشان هم تبلیغ خدا و دین خداست نه خودشان.
خب چه صفاتی باید داشته باشند:  “وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا” جز از خدا از کسی نمی ترسند در آنجایی که فرمود: “الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ” می دانید چه زمانی دشمنان شما کوچکترین طَمَعی به شما ندارند؟ این زمانی است که از من بترسید اگر از غیر من بترسید اینجاست که همه نسبت به شما حریص می شوند.
“موحد چه در پای ریزی زرش                                      چه شمشیر هندی نهی بر سرش
امید و هراسش نباشد ز کس                                     بر این است بنیاد توحید و بس

این بنیاد توحید است. پس آیه ۱۸ سوره مبارکه توبه مطلب خیلی مهمی را بیان می کند. مساجد مقدس ترین مکان ها روی زمین هستند. خدمت به مساجد یعنی خدمت به دین است.
حالا این عمران و آبادنی مساجد در یک نگرش کلی دو جنبه دارد: یکی بنا است. جنبه ی دیگر معنا و محتوا است. به هر حال توصیه شده است در جهت ساختن مسجد.
البته “لکل شیء حدا ینتهی الیه” هر چیزی یک حدودی دارد که باید نسبت به آن ها توجه داشت. یک مسجد ساخته بشود کنارش زمینی باشد و یک نفر دیگر دیوار به دیوار آن یک مسجد دیگر بزند؟ خیر؛ یک فاصله باید باشد. همین فاصله چقدر باید باشد. با توجه به محتویات  ونیاز انجام شود. و گاهی اوقات این مسئله رعایت نمی شود. و برخی از مناطق مسجد نیست در برخی مناطق به کثرت مساجد هستند. و کلی مطلب این است سفارش فراوانی شده است. و اجری که افراد دراین باب دارند بسیار است. پس آبادانی و عمران مساجد از یک باب به لحاظ بنا و ساختمانی؛  یکی زمین، یکی مصالح، یکی همه اش را عهده دار می شود. مهمتر از آن از حیث معنا و معنویت و محتواست.

شما در کجای دنیا جایی را سراغ دارید که ساختش توسط خود مردم است از دل و جان باشد بدون انجام مراحل اداری، حضور و غیاب نباشد، کسی کاری به کار کس دیگری ندارد، نه امتحانی هست، نه امتیازی، از دل و جان همه کار می کنند، بهترین بندگان خدا در بهترین ساعات برای انجام بهترین اعمال که نماز باشد جمع می شوند.

دانشگاه حقیقی و اصلی در مملکت ما همین مساجد است.

ولی در مقابل آیه ۱۱۴ سوره مبارکه بقره می فرماید: ” وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعی‏ فی‏ خَرابِها” ظالمتر از آن شخص که سعی در تخریب مساجد دارد وجود ندارد
تخریب مساجد هم چند شکل دارد گاهی کسی می آید از قوه قهریه خودش استفاده می کند. درب مسجد را قفل می کند هیچ کس حق ندارد و زورش هم نمی رسد درب را باز کند این می شود تخریب مسجد. یک وقت کسی می آید مسجد را خراب می کند ماشینی می آورد و تخریب می کند. یک وقتی به لحاظ محتوا و برنامه مسجد را تخریب می کند و صورت های دیگری هم دارد.
گاه در مقابل مساجد، یک مکان هایی و در مقابل برنامه های مساجد، یک برنامه هایی اراده می شود. به جای اینکه مردم بیایند اینجا می روند آنجا. یعنی درست درمقابل مسجد است. همین برنامه ها در مقابل مساجد قرار می گیرند و تخریب مساجد می شوند. سعی در تضعیف مساجد محسوب می شود. تک تک افرادی که در مسجد حاضر می شوند ولو نماز می خوانند و می روند از کسانی هستند که در جهت عمران و آبادانی مسجد قدم برداشتند.

نتیجه می گیریم حضور شما باعث عمران مسجد است هر کسی به هر شکلی خدمتی به مسجدی کند جزء کسانی است که در جهت عمران مسجد که خانه ی خدا است قدم بر می دارد پیامدهای مثبت مترتب بر چنین اعمالی برای دین و متدینین است خصوصا برای آینده.

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=1396

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد