×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

به گزارش خبرگزاری بیداردز؛ اختتامیه پنجمین سوگواره عاشورائیان استان خوزستان روز جمعه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول وبا حضور هنرمندان و هنردوستان و مسئولان برگزار شد. دکتر جوروند رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، عباس پاپی زاده نماینده مردم شهرستان دزفول در مجلس شورای اسلامی و عظیم سرافراز رئیس شورای اسلامی دزفول در این مراسم شرکت کرده بودند.

این سوگواره به میزبانی شهرستان دزفول وبا حضور ۹ گروه  از شهرهای مختلف استان از جمله دزفول، آبادان ، الوان ، شوش و مسجدسلیمان در مدت ۶ روز برگزارشد که با استقبال هنرمندان مواجه شد. هنرمندان تعزیه های خود را در دو سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجتمع سینمائی به نمایش گذاشتند.

دکتر جوروند رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در سخنانی شهرستان دزفول را دارای پتانسیل های هنری زیادی دانست که علاوه بر تئاتر در حوزه شعر و هنرهای تجسمی افراد و آثار شاخص و بنامی دارد که قابل تقدیر می باشد.در ادامه از زحمات دست اندرکاران این مراسم تشکر نمود و قول مساعدت مالی داد.

در ادامه، گفتگوی خبرنگار بیداردز با آقای عبدالمحمد نعناکار دبیر سوگواره  ومسئول انجمن های نمایشی دزفول را به سمع و نظر  شما مخاطبین عزیز می رسانیم.

با سلام و خداقوت؛ آقای نعناکار در مورد تاریخچه تعزیه در دزفول  لطفا توضیحاتی بفرمایید.

تعزیه از دزفول آغاز شد توسط شیخ بهایی. موقعی که ایشان وارد دزفول می شوند ما یک تعزیه بی کلام داشتیم به نام علم یراق یا شمشیربازی  که دارای ۱۴ حرکت می باشد و وقتی شیخ بهایی این را می بینند و نسخه تعزیه می نویسند و می دهند کار می کنند و بعد که می روند پایتخت و برگشتشان از آنجا که نسخه دوم می نویسند برای اصفهان . تعزیه دزفول و اصفهان نزدیک به هم هست. سابقه تعزیه ما اینقدر بوده که ۳ تا از تعزیه خوان های تکی دولت قاجار از دزفول بودند و ۳ تا هم از اصفهان مابقی از شهرهای دیگر. یعنی بیشترین سهمیه را دزفول و اصفهان داشتند.

در میان تعزیه خوان های دزفول ما مجتهد هم داشتیم آیت الله ضیائی بزرگ یک مجتهد بوده و تعزیه خوان؛ ملامحمدتقی ناهیدی که دیوان شعر هم دارد تعزیه خوان بوده است. ملاشکری نیز تعزیه خوان بوده است. حجت الاسلام امامی فر و آقامیری همه این ها روحانی بودند به مابقیشان می گفتند ملا. یعنی همه این ها ملا بودند.

هدف از برگزاری سوگواره را بیان کنید؟

ابتدا هدف از سوگواره چون ایام محرم وصفر است سوگواره برگزار شد. هدف این بود که تعزیه دزفول را معرفی کنیم و بتوانیم از تجربه دیگران استفاده کنیم و تجارب خودمان را به شهرهای دیگران انتقال دهیم.

الان استفاده می کنیم از عزیزانی که به نحوی می آیند ارادت خودشان را به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می رسانند. و ما بر این باوریم که می توانیم استعدادیابی بکنیم و بعد ردیف خوانی را یاد بگیرند و سطح تعزیه را می توانیم بالا ببریم.

شرحی در مورد گروه های شرکت کننده در سوگواره و داوری آثار هنرمندان هم بفرمایید؟

وقتی ما برای سوگواره اعلام کردیم ۱۵ گروه اعلام آمادگی کردند. از ۱۵ گروه ، ۹ گروه را پذیرفتیم به علاوه یک نقالی را.

ما برای اولین بار یک کارشناس عالی موسیقی گذاشتیم برای داوری ،که درکنار داوران موسیقی  را ارزیابی کند. تعزیه خوان ها باید به دستگاه موسیقی آشنا باشند و یاد بگیرند. اگر تعزیه خوان ها دستگاه های موسیقی را یاد بگیرند تعزیه بهتر به دل مردم می نشیند.

فرمی را که برای داوری طرح کردیم اولین بار در ایران شکل می گیرد و هچنین فرمی نیست. موارد داوری عبارتند از : رمز و رازهای تعزیه، موسیق در تعزیه، رنگ در تعزیه، انتخاب مناسب در تعزیه. این ها را جدول درست کردیم وطبق جدول هیئت داوران امتیازدهی کردند.

هیئت داوران متشکل از ۳ تا موافق خوان، ۳تا مخالف خوان، ۱ بچه خوان، به علاوه کارشناس موسیقی بود.

در پایان این سوگواره نفرات و گروه های برتر با اهدای لوح تقدیر و جایزه معرفی شدند.

 

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=1448

true
برچسب ها : , ,
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد