×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

 

مردانی خودشان را تا گردنه پاطاق رساندند و با استقرار در پادگان ابوذر، رشادت هایی کردند که متاسفانه زیر سایه مقاومت ها در جبهه های جنوب، تا حد زیادی نادیده گرفته شد.

خبرگزاری بیدار دز- حلقه وصل: سرپل ذهاب که این روزها غمگین از داغ عزیزانش است و به دنبالش همه ایرانیان را داغدار کرده، سرزمین خاصی است. در مقطعی از تاریخ که این شهر زیر چکمه های بعثی بود، مردانی خودشان را تا گردنه پاطاق رساندند و با استقرار در پادگان ابوذر، رشادت هایی کردند که متاسفانه زیر سایه مقاومت ها در جبهه های جنوب، تا حد زیادی نادیده گرفته شد.

مردانی که بازی دراز را فتح کردند تا بتوانند اجرای آتش دشمن تا کیلومترها آن طرف تر را محدود کنند. با دست خالی از آن قله های سر به فلک کشیده بالا رفتند. همان روزهایی که نه جاده ای بود و نه حتی راهی مناسب که بشود به بالای ارتفاعات رفت. اما آن ها مردانه رفتند و جنگیدند و خونشان را پای همان قله ها هدیه کردند.

کجایند آن مردان تا امروز هم به یاری هموطنان سر پلی شان بشتابند؟ علی‌اکبر شیرودیکجاست تا با هلی کوپترش آب و غذا ببرد برای این مردم زلزله زده؟ اصغر وصالی کجاست که دست سوداگران و اراذلی که برای سرقت به خانه های خراب شده آمده اند را قطع کند؟ علیرضا موحد دانش کجاست تا با همان دست قطع شده اش، دستِ دلِ این همه غمگین را بگیرد؟ شیخ محمود غفاری کجاست تا در دیدگاه شاه نشین، دیده بانی کند و بگوید که کدام مناطق شهر به کمک بیشتری نیاز دارند. محسن وزوایی کجاست که دست دانشجویان دانشگاه های کشوررا بگیرد و با خودش ببرد برای کمک به سر پل ذهاب؟ غلامعلی پیچک کجاست تا فرماندهی میدان عمل را به دست بگیرد و روستاهای سر پل تا ارتفاعات برآفتاب را سرکشی کند و داغ دل مردم را فروبنشاند؟ سعید گلاب‌بخش کجاست تا مردم روستاهای منطقه افشارآباد را از زیر آوار خارج کند و دلشان را مرهیم بگذارد؟ کجایند مردان سرافراز بازی دراز؟ چقدر دلمان تنگ شده برای نفس حق و عزم جزمشان در این روزهای غم…

    خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی

خلبان شهید علی‌اکبر قربان شیرودی در دی‌ماه ۱۳۳۴ در روستای بالا شیرود از توابع شهرستان تنکابن در خانواده‌ای کشاورز و متدین دیده به جهان گشود.

شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و سرانجام در آخرین عملیات پروازی خود (۸ اردیبهشت ۱۳۶۰) در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره‌ انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس‌گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سرپل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

   

   شهید غلامعلی پیچک

غلامعلی پیچک سال ۱۳۳۸، در تهران متولد شد. پیچک در عملیات مطلع‌الفجر در نوک پیکان گردان وارد نبرد علیه دشمن شد و در منطقه « قاسم‌آباد» واقع در ارتفاعات « برآفتاب» (سرپل ذهاب) با نیروهای دشمن تن به تن درگیرشد. نزدیک ظهر روز ۲۰ آذرماه ۱۳۶۰ بر اثر اصابت گلوله به گلو و سینه‌اش به شهادت رسید

    شهید محسن وزوایی

شهید محسن وزوایی، در سال‌های نوجوانی با راهنمایی‌های مؤثر پدرش، مرحوم حاج حسین وزوایی که از هم‌رزمان مرحوم آیت اللّه کاشانی بود، قدم به وادی مبارزات ضد استبدادی گذاشت. محسن وزوایی، نقش فعالی در طراحی عملیات فتح بلندی‌های «بازی دراز» ایفا کرد و در همین نبرد به شدت مجروح شد و به تهران انتقال یافت. او سرانجام در دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱، در ۲۲ سالگی هنگام هدایت نیروهای تحت امر خود، بر اثر اصابت گلوله و ترکش به شهادت رسید.

    روحانی شهید محمود غفاری

روحانی شهید محمود غفاری دیده بان عملیات بازی دراز بود که در تاریخ ۱۷ شهریور سال ۶۰ و در عملیات دوم بازی دراز به شهادت رسید. او در بحران شروع جنگ به خط مقدم جبهه سرپل ذهاب رفت و دوره دیدهبانی را در ارتش گذارند و همچنان دیده‌بان فعال جبهه‌ها بود.

    شهید علیرضا موحد دانش

علیرضا موحد دانش اولین فرزند خانواده «موحد» در سال ۱۳۳۷ در تهران به دنیا آمد. او به جبهه اعزام شد و به عنوان جانشین محسن وزوایی در عملیات بازی دراز حضور یافت و در همین عملیات، یک دستش قطع شد. علیرضا موحد، عاقبت در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۲ در منطقه حاج عمران، در حالی که فرماندهی تیپ ۱۰ سید الشهدا (ع) را بر عهده داشت به شهادت رسید

    شهید اصغر وصالی

علی اصغر وصالی طهرانی‌فرد (اصغر وصالی) در سال ۱۳۲۹ در منطقه دولاب تهران به دنیا آمد.  روز تاسوعای سال ۱۳۵۹ تصمیم گرفته شد عملیاتی برای روز عاشورا تدارک دیده شود.حوالی ظهر عاشورا، علی اصغر در تنگه حاجیان از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بر اثر همین جراحت، مصادف با چهلمین روز شهادت برادرش اسماعیل به شهادت رسید.

    شهید سعید گلاب

شهید سعید گلاب ملقب به محسن چریک در سال ۱۳۳۸ در شهر اصفهان به دنیا آمد. وی به عنوان فرمانده عملیات غرب کشور منصوب می شود. در روز هفتم آبان ماه ۱۳۵۹ ، عملیات بسیار مهم و سرنوشت سازی را طراحی و اجراء می کند و همراه نیروهای تحت امر خود ، با یک حمله سریع وبرق آسا به نیروهای دشمن یورش می برد. در این عملیات ، درگیری سخت و نابرابری انجام می گیرد و طی این نبرد حماسی ، بیش از ۳۵۰ نفر از نیروهای دشمن در منطقه  افشارآباد  واقع در منطقه  سر پل ذهاب به هلاکت رسیده و این ارتفاعات مهم نیز از چنگ دشمن بعثی خارج می شود.شهید سعید گلاب بخش ، سر انجام در روز هفتم آبان ماه ۱۳۵۹ پس از مبارزه سخت همراه چهل تن از دوستانش ، بر اثر آتش پر حجم دشمن در ارتفاعات افشار آباد به فیض شهادت نائل شد.

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=1493

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد