×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

در دنیا صنایع آب بر مثل فولاد و پتروشیمی را در کنار دریا می سازند، اگر این حجم کارخانه‌های صنعتی در مناطق ساحلی دریا در سیستان بلوچستان بود چه حجم از فقر، بیکاری و قاچاق کم می‌شد؟

 

چه کسانی و با چه منافعی اصرار به انتقال آب کارون به اصفهان و کرمان دارند؟

اخیرا عیسی کلانتری بعد از نامه انتقال آب از کارون جایی گفته است که خوزستان آب زیاد دارد و با آن می توان هر کاری کرد.
میزان آب برداشت معمول از رودخانه ها در جهان تا حدود ۴۰ درصد است اما در حال حاضر آب رودخانه کارون تا ۹۰ درصد برداشت می شود و این چیزی است شبیه یک فاجعه..

کارون خروشان حداقل ۲۰ سال هست که به دلیل کم آبی نتوانسته به تالاب بین المللی شادگان که یک ظرفیت مهم گردشگری جهانی است آبی بدهد و حقابه تالاب تنها از پساب نیشکر است که لطمات زیادی به این تالاب وارد کرده است.

قوانین متعددی برای انتقال آب بین حوضه‌ای وجود دارد که یکی از آنها مجاز بودن انتقال آب صرفا برای شرب است در حالی که آب کارون تنها برای مصارف شرب انتقال داده نمی شود.

اصفهان ورکرمان که استانهای اصلی مقصد انتقال آب هستند قطبهای صنعت فولادی کشور هستند. اصرار چهره‌های پرتعداد اصفهانی و کرمانی برای احداث صنایع آب‌بر در استانهای کویری و کم آب به چه دلیل است؟

هزینه تولید و انتقال هر متر مکعب آب به اصفهان و کرمان از بیت المال بیش از ۱۰۰۰۰تومان است، این آب گران به صنایع آب‌بر مترمکعبی ۴۰۰ و به کشاورزان فقط ۱۳تومان فروخته می شود.

در تمام این سالها نه تنها هیچ اصلاحی در روند مصرف آب در استانهای مقصد رخ نداده بلکه بزرگترین پروژه فولاد ریلی خاورمیانه در اصفهان هم راه اندازی شد. جهانگیری هم قول داده استان زادگاهش را قطب فولاد کشور نماید و در هر شهر نیز یک #پتروشیمی (صنعت آب‌بر) احداث شده است.

آیا می دانستید میزان مصرف آب کشاورزی فقط در استان کرمان برابر با آب شرب کل کشور است؟ می دانستید سرانه مصرف اصفهان (۳۱۰) دوبرابر متوسط کشوری (۱۵۰) است؟

طرح انتقال آب ونک سولگان اولین طرح انتقال آب کارون نیست. این نهمین طرح در حال اجرا و طرح انتقال کوهرنگ۳ با احداث تونل و سد هشتمین طرح است.

زاینده رود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد، همین مقدار هم از ۴طرح فعال انتقال آب می‌گیرد در حالی که فقط مصرف شرب و بهداشت کل استان اصفهان ۳۰۰میلیون مترمکعب است. کدام استان باید مدیریت مصرف کند؟

در دنیا صنایع آب بر مثل فولاد و پتروشیمی را در کنار دریا می سازند، اگر این حجم کارخانه‌های صنعتی در مناطق ساحلی دریا در سیستان بلوچستان بود چه حجم از فقر، بیکاری و قاچاق کم می‌شد؟

عدم اختصاص حقابه سیلاب و تالابها سبب شده رطوبت خاک در استان بشدت کاهش پیدا کرده و کوچکترین بادی ریزگردها را به آسمان خوزستان می‌آورد.

کارون رو به احتضار است. خوزستان آب زیادی ندارد و با آن نمی توان هر کاری کرد..

#مجید_منادی

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=1678

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد