×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

به گزارش بیدار دز به نقل از رجانیوز: مدتی قبل حضرت آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید قم بارها و بارها ، بر وجود ربا در ساختار اقتصادی بانک ها تاکید کرده و آن را خلاف شرع مقدس دانسته و ابراز تاسف و نگرانی کردند ؛ تاجایی که در یکی از جلسات درس خارج تفسیر ، فرمودند: «پیش از انقلاب در راهپیمایی‎ها، روحانیان جلو بودند، مردم سه جا را آتش می‎زدند، یکی شراب‎فروشی‎ها، یکی بانک‎ها و سینماها را آتش می‎زدند، بعد از انقلاب شراب‎فروشی‎ها سه قسم شد، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده فرار کردند و یک عده رفتند در زیرزمین، بعد از انقلاب سینماها سه قسم شدند، یک عده واقعا توبه کردند، یک عده هم فرار کردند و یک عده هم رفتند به دنبال کنسرت‎های زیرزمینی، بانک‎ها اما همچنان باقی ماندند و رباخواری دارند، ما واقعا حرف خدا را باور نکردیم.»

به گزارش بیداردز، حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه در حالی که بغض گلویایشان را گرفته بود و اشک در چشمانش حلقه زده بود، مراتب تاثر و ناراحتی خود را از وجود ربا در سیستم بانکی ابراز کردند و افزودند: ما می‎خواهیم اقتصاد مقاومتی درست بکنیم، این فقط با سفارش و توصیه که حل نمی‎شود؛ این (ربا) جنگ با خداوند است، الان این پولی که شما می‎گذارید می‎گویند چه تحریم باشد، چه نباشد، چه تورم باشد و چه تورم نباشد، می‎گویند سود دارد و سود علی‎الحساب دارد.

پس از اظهارات و ابراز نگرانی های مکرر ایشان، اتفاقا برخی از سایر مراجع هم نسبت به وجود ربا در ساختار بانک ها ابراز تاسف و نگرانی کردند و اصلاح این خلاف شرع مهلک را خواستار شدند. به عنوان مثال حضرت آیت الله نوری همدانی روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه سال گذشته در فرمایشاتی به موضوع ربا در فعالیت‌های بانکی اشاره و تاکید کردند ربا، گناه کبیره‌ای است که در اسلام حرام است.

علاوه بر ایشان، حضرت آیت الله مکارم شیرازی هم در سخنرانی خود در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به مسئله در نظر گرفتن کارمزد و سود هنگام اخذ تسهیلات از بانک‌ها گفتند: «کارمزد مگر چند درصد است؟ در نهایت می‌توان چهار درصد کارمزد را درنظر گرفت اما ۲۶ درصد که کارمزد نمی‌شود؛ این مسئله ربا است.»

پس از آن همه ابراز نگرانی ها و موضع گیری های مراجع عظام ، مسؤلان دولتی نه تنها پاسخگوی امر نبودند و در صدد اصلاح این خلاف شرع برنیامدند؛ بلکه روز قبل مرتضی عزتی، اقتصاد دان حامی دولت در برنامه مناظره زنده تلویزیونی طی اظهارات بی پایه و اساس و بر خلاف مبانی اسلامی و اصول انقلاب اسلامی و در پاسخ به محمد کهندل، اقتصاددان منتقد دولت که عدم پاسخگویی مسؤلان امر در موضوع نگرانی مراجع در موردربا در بانک ها را مطرح کرد، اظهار داشت: «به نظرم یک مشکل ما این هست که می گویند فلان شخصیت دینی در مورد اقتصاد نظر می دهد ، این هم یک مشکل اقتصاد ماست ؛ ایشان باید در دین نظر دهد ، یک پزشک باید پزشکی کند ، یک معلم دینی باید دینی درس بدهد ، یک معلم اقتصاد باید اقتصاد درس بدهد ، اگر من رفتم و فتوای شرعی دادم باید جلوی من را بگیرند.»

متاسفانه تجربه نشان داده است که در طول تاریخ انقلاب اسلامی، برخی مسند نشینان، این انقلاب را کسانی تشکیل داده اند که اعتقادات آنها یا اساسا با مبانی اسلامی و اصول انقلاب اسلامی و راه امام مغایرت داشته است و یا حداقل و در خوش بینانه ترین حالت از بیماری التقاط رنج می برده اند که همین مطلب ضرباتی به حرکت انقلاب اسلامی به سمت آرمان و اهداف خود وارد کرده است .
اساسا فلسفه ی قیام امام خمینی (ره) و تشکیل انقلاب اسلامی ارائه و تحقق اسلام ناب و برچیدن اسلام آمریکایی بوده است . دین اسلام به دلیل آنکه راه و برنامه ی سعادت بشری است ، که وجودش دارای ابعاد مختلف فردی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی، عبادی و …. است؛ دارای جامعیت بوده و در همه ی زمینه های زندگی بشر برنامه متکامل ارائه می کند و کم و زیاد کردن و یا نادیده گرفتن دین در برخی از عرصه های زندگی بشر ، چنگ زدن به اسلام آمریکایی بوده و خلاف اصل و فلسفه ی انقلاب اسلامی و راه امام بزرگوار (ره) می باشد.
امام خمینی (ره)، معمار کبیر انقلاب اسلامی در کتاب ولایت فقیه خود می فرمایند : «(…) تبلیغ کردند که اسلام دین جامعی نیست، دین زندگی نیست، برای جامعه نظامات و قوانین ندارد، طرز حکومت و قوانین حکومتی نیاورده است و اسلام فقط احکام حیض و نفاس است. اخلاقیاتی هم دارد اما راجع به زندگی و اداره جامعه چیزی ندارد. اینها اسلام را درست نفهمیده اند و از آن تصور خطایی دارند.»
در واقع  ناقص دانستن، محدود و منزوی کردن و عدم ورود دین به عرصه های مختلف زندگی مردم همان سکولاریسم است که رهبر معظم انقلاب آنرا از مصادیق اسلام آمریکایی برشمرده اند.
رهبر انقلاب هم در بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام در این باره فرمودند: «اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است، اسلام آمریکایی هم دو شاخه دارد: یک شاخه اسلام متحجّر، یک شاخه اسلام سکولار؛ این اسلام آمریکایی است. استکبار و قدرتهای مادّی از هر دو شاخه پشتیبانی کرده‌اند و میکنند؛ یک جاهایی آنها را به وجود می‌آورند، یک جاهایی آنها را راهنمایی میکنند، یک جاهایی آنها را کمک میکنند؛ اسلام ناب در مقابل آنها است؛ اسلام ناب اسلامی است که همه‌جانبه است؛ از زندگی فردی و خلوت فردی تا تشکیل نظام اسلامی، همه را شامل میشود.»
نکته دیگری که باید در این موضوع مورد توجه قرار گیرد آن است که اساسا حضرت آیت الله جوادی آملی و سایر مراجع عظام تقلید که بار ها به وجود خلاف شرع مهلک ربا در ساختار نظام بانکی کشور اعتراض نموده اند، ورود به مسائل و روش های تخصصی اقتصادی صرف هم نکرده اند؛ بلکه با بررسی های کارشناسی حکم فقهی صادر نموده اند و مسئله ی کاملا فقهی و شرعی ربا را در ساختار نظام بانکی کشور تشخیص داده و آنرا در راستای  تکلیف و وظیفه ی شرعی خود بازگو کرده و خواستار اصلاح هر چه سریعتر آن شده اند.
لذا برای عقل سلیم به سادگی قابل تشخیص است که این موضع گیری ها نه دخالت و نه کار غیر کارشناسی است بلکه وظیفه ی یک فقیه و حتی روحانی همین است ؛ بگذریم که از باب نهی از منکر جلوگیری از گناه آن هم ربایی که قرآن عدم ترکش را مساوی با جنگ با خدا و رسولش (ص) می داند ؛ بر همگان واجب شرعی است . 
در نهایت نتیجه آنکه این گونه اظهارات و تفکرات همان تفکر سکولاری است که از شاخه های اسلام آمریکایی می باشد و اساسا انقلاب اسلامی آمده است تا بر این تفکرات و انحرافات خط بطلان بکشد و وجود این تفکرات در ساختار انقلاب اسلامی جمع نقیضین بوده و نه تنها پیشرفت و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی و معمار کبیر آن را از پیش نخواهد برد بلکه حضور این افراد در قاموس انقلاب اسلامی چیزی جز خسارت محض در بر ندارد.

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=291

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد