×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

به گزارش خبرگزاری بیدار دز،به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی مصاحبه ای با آقای جوروند مسئول نهاد کتابخانه های شهرستان دزفول انجام شد. مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه نمائید:

 

اولین کتابخانه دزفول در چه سالی و در کجا بنا شد؟

اولین کتابخانه دزفول، کتابخانه فتح المبین است که در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد. کتابخانه سبزقبا و صادق صمیمی از سال های پیش بوده اند؛ اما قدیمی ترین کتابخانه که مجوز هم دارد فتح المبین است.

در دزفول چند کتابخانه داریم و فعالیت آنها به چه صورت است؟

ما ۲ نوع  کتابخانه داریم نهادی و مشارکتی. در سطح شهرستان ۱۰ کتابخانه مشارکتی داریم که سازمان مربوطه هر زمان می توانند کتابخانه را تعطیل کنند.

از مجموع این ۲۸ کتابخانه، ۱۹ کتابخانه نهادی و ۹ کتابخانه مشارکتی می باشند. (متاسفانه همه دایر نیستند. ۲ تا از کتابخانه ها چون نهادی هستند تعطیل شدند و با برنامه ریزی ای که شده ان شاء الله به زودی راه اندازی می شوند.)

آمار دقیق کتاب ها ۲۱۰۳۵۸  جلد موجودی ۲۸ کتابخانه شهرستان دزفول می باشد. در حال حاضر هم در حال جذب اعتبار هستیم.

آمار کل اعضای کتابخانه های شهرستان:

آمار کل اعضاء ۱۵۲۳۲ نفر می باشد. که ۶۰% این آمار را خانم ها تشکیل می دهند.رده سنی اعضا از ۲ تا۹۹ سال است. اکثر اعضا کودکان وجوانان هستند.

کتابخانه ها ی شهرستان سطح بندی خاصی دارند؟

پایین ترین درجه در دزفول درجه۴ است و بالاترین درجه، درجه روستائی است. کتابخانه ها براساس درجه ای که دارند اداره کل منابع برای این کتابخانه ها کتاب و نشریه ارسال می کنند.

موضوعات کتاب های موجود در کتابخانه ها:

دینی، فلسفه، علمی، ادبیات، اسباب بازی،کودک و کلا هر کتابی که برای عموم مردم مفید باشد.

کتابهای کتابخانه ها هر چند وقت یکبار بروز رسانی می شوند؟

هر روز در حال بروز رسانی هستند.

چه کتابهایی بیشترین مخاطب را در کتابخانه ها دارند؟

رده دین ، ادبیات وتاریخ بیشترین مخاطبان را دارند.

تعداد کتابدار های شاغل در کتابخانه های شهرستان:

۴۱ نفر هستند که براساس نیاز کتابخانه و استعداد نیرو و فرهنگ منطقه و همچنین براساس نتایج تستهای روانشناسی که از افراد گرفته می شود، کتابدار ها به کتابخانه ها اعزام می شوند.

چه اقدامات فرهنگی در سطح کتابخانه های شهرستان اجرا می شوند؟

در تمامی زمینه هایی که در گسترش فرهنگ کتابخوانی موثر باشند برنامه فرهنگی اجرا می کنیم. در هفته کتابخوانی ۱۰۵ برنامه فرهنگی در سطح شهرستان داشته ایم اما برنامه های فرهنگی که به صورت مستمر اجرا می شوند: برنامه کتابخوان هست که معرفی کتاب توسط اعضا ء کتابخانه ها صورت می گیرد، برنامه قصه گوئی و کتابخوانی و نقاشی برای کودکان بصورت مستمر و در همه کتابخانه ها  اجرا می شوند. حهت اجرای بهتر این برنامه ها در ۶ ماهه دوم سال ۹۴ و اول سال۹۵ بخش کودک تمام کتابخانه ها را تجهیز کرده ایم.

ایده های شما برای آینده :

متناسب به نیاز مخاطب باید بروز رسانی شویم. در تمامی زمینه ها نیاز سنجی کرده ایم و برنامه بلند مدت آماده کرده ایم. در خصوص زمینه های فرهنگی، فرهنگ مطالعه را از کودک شروع کرده ایم. در برنامه بلند مدتمان بنا را بر این گذاشته ایم که در یک سال، بخش کودک تمامی کتابخانه ها را راه اندازی کنیم و از لحاظ منابع و اسباب بازی تجهیز کرده ایم و معتقدیم که کتابخانه ها کم کم از یک بخش کتابخانه ای صرف تبدیل به یک پایگاه اجتماعی شوند. از لحاظ عمرانی هم باید یک سرانه زیر بنائی داشته باشیم.

۲۸ نقطه از شهرستان را که مستعد داشتن کتابخانه هستند را جهت احداث کتابخانه مشخص کرده ایم و همچنین دو کتابخانه سیار برای بخش شهیون و سردشت و بخش چغامیش بنا داریم راه اندازی کنیم.

کتابخانه مرکزی که الحمدلله شروع به کار کرده و درصد زیادی از نیاز مخاطبان را تامین می کند ۲۲۰۰متر زیر بنا با معماری سنتی دزفول بنا می شود.

کتابخانه کوی اندیشه را داریم که اداره اوقاف زمین را واگذار کرده اند، خیرین محترم هم مرحله سفت کاری را انجام داده اند و ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان دیگر جهت تکمیل و راه اندازی نیاز داریم.

کتابخانه سبزقبا هم که جدیدا تحت مدیریت نهاد کتابخانه ها درآمده و در روزهای آینده راه اندازی می شود.

کتابخانه بنوت بالا هم بزودی راه اندازی می شود.

پیشنهادات شما جهت ترویج  فرهنگ کتابخوانی برای ادارات و سازمانها:

ایستگاه مطالعه ای در گذشته داشتیم  اما وقفه چند ساله ای ایجاد شد و بزودی مجددا راه اندازی می شود. وقفه ایجاد شده هم به علت ایراداتی بود که این طرح داشت اما تا زمان راه اندازی مجدد این طرح از تمامی ادارات شهرستان می خواهم که یک میز را برای ارباب رجوع فراهم کنند و منابع مطالعاتی آن را ما تامین می کنیم. هم مراجعات مشغول کتاب و نشریه می شوند و هم سعه صدرشان بالا می رود و از همه مهمتر فرهنگ مطالعه بیشتر رواج پیدا می کند.

پیشنهادات شما به  عنوان مسئول نهاد کتابخانه های شهرستان به مردم:

شعار امسال هفته کتابخوانی حال خوش خواندن است. اگر به فکر آینده فرزندانمان هستیم و اگر آینده روشن فرزندانمان مهم است از همین حالا، حال خوش خواندن را به فرزندانمان بچشانیم.

یک خواهش از خیرین محترم شهرستان دارم: اگر فرهنگ ما اصلاح شود همه چیز ما اصلاح می شود پایه و اساس فرهنگ ما کتاب است. کتاب معجزه پیغمبر خاتم ص است. یک معجزه جاری و ساری در همه دورانها. از خیرین عزیز خواهش میکنم در این زمینه با ما همکاری کنند جامعه ای که هر کوچه و خیابانش بوی کتاب بدهد بوی بی اخلاقی نمی دهد، مطمئن باشید .

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=2985

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد