×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

بزرگداشت اعیاد دینی و جشن میلاد اهل بیت (علیهم السلام)، مانع وهن مذهب می شود

آیا در مفاهیم دین اسلام به شادی توجه شده است؟
با مطالعه زندگی پیشوایان دینی متوجه می شویم که پیشوایان ما، اهل شادی ، نشاط و مسابقه بوده اند با این تفاسیر نتیجه میگیریم که دین ما مخالف شادی و نشاط و تفریح سالم نیست.
به عنوان مثال پیامبر اسلام گاهی اوقات مسابقه برگزار میکردند و اهل شوخی بودند؛ به عنوان نمونه می توان به داستان مسابقه شتر دوانی وشوخی معروف پیامبر اسلام (ص) با حضرت امیر المومنین علی (ع) در مورد خرما خوردن اشاره کرد.
درروایت هست که شخصی به نام یونس شیبانى بیان میکند: حضرت صادق (ع) فرمود: شوخى کردن شما با همدیگر چگونه است؟ عرض کردم: اندک است، فرمود: این گونه نباشید زیرا شوخى کردن از خوش خلقى است، و تو به این وسیله برادرت را خوشحال و مسرور میکنى، و هر آینه رسول خدا (ص) با کسى شوخى میکرد؛ میخواست که او را شاد و مسرور کند(۱).
در کتاب کافی بابی وجود دارد ؛ به نام شوخی و خنده که روایاتی در این مورد هست ، و توصیه هایی در مورد شوخی وخند آمده است.(۲)
از این روایات و متون دینی، می توان برداشت کرد که اهل بیت (علیهم السلام ) اهل شوخی بودند و با نشاط و شادمانی شیعیان موافق و آنها را به شادی و نشاط تشویق می کردند، البته حد و اندازه شوخی و خنده را بیان می کردند.
همچنین در پاسخ به جواب این سوالات می توان به این روایت امیرالمومنین علی علیه اسلام توجه کرد که می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى اطَّلَعَ إِلَى الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِیعَهً یَنْصُرُونَنَا وَ یَفْرَحُونَ‏ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ یَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِینَا أُولَئِکَ مِنّا
خداوند تبارک وتعالی ما را برگزید و برای ما شیعیانی برگزید که یاری دهند ما را و با شادمانی ما شاد هستن وبا اندوه ما اندوهگین،جان ومالشان را برای ما بذل می کنند و آنها نیز از ما هستند. (۳)
از این روایت برداشت می شود؛ همانطور که شیعیان با حزن اهل بیت غمگین هستند و عزاداری می کنند (البته مراد ما از حزن اهل بیت نیز یک حزن نشاط اور و تحرک افرین است نه حزنی که به یاس و نا امیدی می انجامد)
با شادی اهل بیت (علیهم السلام ) نیز شاد هستند یعنی در زمانی که میلاد یکی از اهل بیت علیهم السلام است و یا عیدی از اعیاد دینی هست که اهل بیت(ع) در آن روز شاد هستند ، شیعیان نیز باید شادی کنند و شاد باشند.

در نتیجه باید به مراسمات شادی دینی نیز توجه شود.یعنی هیات های مذهبی و عموم متدینین باید مخصوصا در این ایام یعنی ماه رحب و شعبان که در آن قرار داریم، به این ضرورت بزرگداشت اعیاد و جشن های دینی توجه کنند و این اعیاد را همچون مراسمات دیگر توجه کنند که مخالفین دین وهن مذهب نکنند و تصویرغمگینی فقط از دین نشان ندهند.
البته الحمدلله در طی سال های اخیرمتدینین و هیات های دینی به این مهم پرداخته اند ولی باید سعی وتلاش بیشتری در این عرصه انجام بگیرد که خداوند ان شاءالله به همه ما توفیق این کار را عنایت بفرمای.د
الحمد لله رب العامین ، اللهم عجل لولیک الفرج.

(۱).اصول الکافی / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏۴ ؛ ص۴۸۶
(۲). ادرس این باب باب عبارت است از أصول الکافی / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏۴ ؛ ص۴۸۵
(۳). (الخصال ؛ ج‏۲ ؛ ص۶۳۵)

نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین شرف آبادی

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=344

true
true
false
true
  1. مهدی

    سلام
    اشکال املایی داره لطفا ویرایش نمایید.
    ضمنا بهتره از لفط حجت الاسلام استفاده بشه تا حجت الاسلام و المسلمین
    تشکر از زحماتتون

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد