×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

اخیراً خبرهایی در فضای مجازی دربارۀ ممانعت از ادامه تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی ساکن در شهرک مهاجرین دزفول منتشر شده است، برای پیگیری این موضوع به منطقه مربوطه رفتیم. 
رهبر معظم انقلاب چندی پیش دستور داده‌اند که همه کودکان افغانستانی، چه آنها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارد باید در مدارس دولتی ثبت‌ نام شوند، این یک تصمیم بزرگ و تاریخی است.
این البته برای همه کسانی که روش و منش رهبر معظم انقلاب را در مسئله «مهاجرین افغانستانی» دنبال می‌ کنند مسئله عجیبی نیست، رهبر انقلاب با دستور به تکریم همه مهاجرین افغانستانی مشخص کرده بودند که سیاست عالی نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با مهاجرین افغانستانی، همچنان طبق آرمان‌های اولیه انقلاب تدوین می‌شود و کم‌کاری‌ها و بدکاری‌های مدیریت بی‌آرمان و بوروکراتیکی که مهاجرین را به‌چشم بیگانگان نگاه می‌کند انحراف از آرمان‌های انقلاب است و شخص رهبری جلوی این انحراف ایستاده است و حالا این دستور سند تضمین‌شده دیگری بر اولویت نگاه انسانی و اسلامی در تصمیم‌گیران اصلی نظام جمهوری اسلامی است.
در این باره یک جوان افغانستانی ساکن در شهرک مهاجرین از توابع دزفول کاملاً خودجوش و بر حسب دغدغه‌ای که داشته است حداقل آموزش خواندن و نوشتن را به دانش‌آموزان افغانستانی ساکن در این شهرک آغاز می‌کند؛ شروع این فعالیت از ابتدای شهریور۹۹ ماه است و دانش‌آموزان هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.
اما اخیراً خبرهایی در فضای مجازی دربارۀ ممانعت از ادامه تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی ساکن در شهرک مهاجرین شهرستان دزفول منتشر شده است که برای پیگیری این موضوع به منطقه مربوطه رفت و با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه این گزارش را ملاحظه می‌کنید.
نصرالله مرادی جوان افغانستانی ساکن در شهرک مهاجرین دزفول که کار آموزش این دانش‌ آموزان را به‌ عهده دارد در این باره اظهار داشت: اکثر دانش‌آموزان افغانستان ساکن در دزفول به‌دلیل اینکه بدون مدرک هستند در مدارس دزفول ثبت‌نام نمی‌شوند.
این جوان افغانستانی در ادامه می‌گوید: دو ماهی است که در شهرک مهاجرین ساکن شدم که متوجه شدم که دانش‌ آموزان افغانستانی زیادی ساکن شهرک مهاجرین هستند که به‌ دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند در این باره تصمیم گرفتیم با حقوق کارگری خودم و با کمک دوستان ایرانی و خیریه جوادالائمه(ع) دزفول خودکار، مداد، میز و صندلی تهیه کنیم تا حداقل خواندن و نوشتن را به آنها آموزش بدهیم.

وی تعداد دانش‌ آموزان افغانستانی بازمانده از تحصیل در این شهرک را ۳۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا دانش‌ آموزان را شیفت‌بندی کردیم و هر شیفت به ۲۰ نفر هم نمی‌ رسید اما از طرف مرکز بهداشت شهرستان دزفول مدرسه پلمب شد.
وی با ابراز اینکه “مرکز بهداشت دزفول گفته است تا مجوز مدرسه را نداشته باشیم امکان باز شدن پلمب میسر نیست”، بیان کرد: صحبتشان بحق است و معیاری با قانون دولت نداشته است، اما دولت اجازه  تحصیل نمی‌دهد، افغانستان هم که نزدیک نیست که تردد کنند.
کشور ما ۴۰ سال است که دارد در آتش و دود می‌سوزد؛ پس در زمان حاضر باید چه‌ کاری انجام داد؟ باید عمر این دانش‌آموزان افغانستانی بدون یادگیری خواندن و نوشتن به بطالت بگذرد؟ آیا نباید تدبیر و راه‌حل و چاره‌ای اندیشیده شود؟ پلمب مدرسه که آسان‌ترین راه‌حل است؛ یک راه‌ حلی به ما گفته بشود یا برای ادامه تحصیل این دانش‌آموزان خودشان اقدامی کنند.
وی با درخواست اینکه “صدای ما را به دولت و سفارت افغانستان برسانید”، گفت: ملاک افغانستانی، ایرانی و اروپایی نیست «بحث انسانیت است» بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند؛ باید زمینه آموزش آنها فراهم شود تا گرفتار آسیب‌های اجتماعی نشوند.
اسماعیل نظری معلم قرآن دانش‌آموزان افغانستان در ادامه می‌گوید: دانش‌آموزانی هستند که به سن ۱۷سالگی رسیده‌اند ولی خواندن و نوشتن بلد نبودند که به‌ لطف آقای مرادی یاد گرفته‌اند.
وی  با یادآوری اینکه “در دزفول زمینه فراهم نبود و ما این شرایط را برایشان مهیا کرده بودیم” در ادامه گفت: خیلی از دانش‌آموزان در زمان حاضر به چندین آیه‌ از قرآن تسلط دارند.
در ادامه رضا محمدی خباز مدیر آموزش و پرورش دزفول در این باره اظهار داشت: اتباع خارجی که پلیس امنیت استان تأیید کند یا ارائه کارت آمایش اتباع خارجی و یا گذرنامه برای تردد و… داشته باشند جزء گروه‌های مجاز و با هویت مشخص هستند که حضور آنها قانونی است و مشکلی برای ثبت‌ نام آنها نیست اما افرادی را که بدون مجوز و فاقد هویت هستند نمی‌توانیم ثبت‌نام کنیم.
دزفول اتباع غیرمجاز را پذیرا نیست
وی با اعلام اینکه شهرستان گتوند برای اتباع خارجی بدون مجوز تعیین شده است، گفت: بعد از منویات مقام معظم رهبری از سمت استان مهمان‌سرایی برای اتباع خارجی که مدارک مجاز ندارند در نظر گرفته شده است.
محمدی خباز گفت: در صورتی که مدارک لازم را داشته باشند و استانداری مجوز بدهد هیچ‌ گونه مشکلی برای ثبت‌نام آنها در مدارس دزفول نداریم.
مدیر آموزش و پرورش دزفول در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر بیانات مقام معظم رهبری که فرموده‌اند هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرین که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدرسه ایرانی ثبت‌نام شوند، ابراز کرد: دستوری از استان برای دزفول صادر نشده و در این باره شهرستان گتوند میزبان اتباع خارجی بدون مجوز است.
ثبت‌نام نکردن دانش‌آموزان اتباع خارجی در دزفول صحت ندارد
وی با اعلام اینکه تمام دانش‌آموزان اتباع خارجی که دارای مدرک اقامتی معتبرند در مدارس دزفول ثبت‌نام شده‌اند گفت: این‌که گفته شود دانش‌ آموزان اتباع خارجی در مدارس دزفول ثبت‌نام نشده‌اند صحت ندارد، تمام دانش‌آموزانی که هویت آنها مشخص و دارای مدارک مورد نیاز بوده‌اند ثبت‌نام شده‌اند؛ در مدارس دزفول از کشورهای افغانستان، عراق و بنگلادش ثبت‌نام شده است.
وی در ادامه گفت: فعالیت آنها در شهرک مهاجرین هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش دزفول ندارد.
پلمب از سمت رئیس مرکز بهداشت دزفول بوده است
در ادامه پیگیری‌ها خبرنگار ما برای جویا شدن دلیل پلمب مدرسه با رضا پورآیین رئیس مرکز بهداشت دزفول گفت‌وگو کرد که در این باره اظهار داشت: با توجه به گزارش‌ های دریافتی مبنی بر فعالیت یک آموزشگاه علمی بدون مجوز در حومه شهر در اسرع وقت اکیپی از بازرسان بهداشت و محیط به محل اعزام شدند که پس از بازرسی‌ها و هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده این آموزشگاه به‌دلیل ازدحام جمعیت، نقض پروتکل‌های بهداشتی با توجه شیوع ویروس کرونا در دزفول و عدم مجوز فعالیت پلمب شد.

منبع: تسنیم/ گزارش از: فاطمه دقاق نژاد

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=3486

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد