×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

به گزارش بیدار دز دوازدهمین روز اردیبهشت ماه هر سال روزی است برای گرامیداشت مقام معلم، به همین بهانه به سراغ خانم فاطمه جمالی دبیر زبان انگلیسی رفتیم و از فراز و فرودهای زندگی یک معلم تا بیماری کرونا و تاثیراتش بر تدریس از ایشان پرسیدیم و پاسخ های شیرینی از ایشان شنیدیم.

پرسش و پاسخ خبرنگار بیدار دز با خانم فاطمه جمالی را در ادامه مطالعه بفرمایید:

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید

با سلام به روح پر فتوح استاد شهید مرتضی مطهری که این روز و هفته بزرگداشت مقام معلم به نام این اندیشمند فرزانه نامگذاری شده است را گرامی می دارم. ….. جمالی هستم دبیر زبان انگلیسی پایه های متوسطه اول در دزفول و  شهرک های اطراف دزفول.

خانم جمالی چرا از بین این همه شغل، معلمی را انتخاب کردید؟

   به دلیل اینکه پدر و مادرم هر دو فرهنگی بودند‌ به شغل معلمی علاقه مند شدم و عشق و علاقه ای که برای آموزش به بچه ها داشتم و با توجه به رشته ای که در آن تحصیل کرده بودم و بهترین خاستگاه رشته ام را آموزش و پرورش میدیدم، با اشتیاق به مسیر تعلیم و تربیت وارد شدم و با علاقه‌مندی به این‌ حرفه ورود کردم.

ارتباطتان با دانش آموزان چگونه است؟ رابطه صمیمی دارید یا خیر؟

 خیلی رابطه صمیمی و دوستانه ای با دانش آموزانم دارم این امر سبب شده است که  برخی دانش آموزان با اینکه شاید درسشان تمام شده و یا وارد دوره تحصیلی بعدی  شده اند همچنان با من در ارتباط باشند و هرازگاهی برای دیدنم به مدرسه بیایند.

البته همیشه سعی کردم خللی در جایگاه تدریس و این رابطه ایجاد نشود و به نوعی در حین اینکه در آموزش و تدریس بسیار جدی و پیگیر مسائل آموزشی دانش آموزانم میباشم از طرف دیگر گاهی سنگ صبوری برای دانش آموزانم باشم.

وقتی اشتباهی از دانش‌آموزی سر بزند چگونه او را متوجه رفتار اشتباهش می کنید؟

اگر در کلاس و در موقع تدریس باشد اول با نگاه کردن به او می فهمانم که رفتار درستی انجام نداده است، اگر مجدداً تکرار شود سعی می کنم بیرون از محیط کلاس و در یک محیط دوستانه با او صحبت کنم و به تنهایی به رفع مشکل اون دانش اموز بپردازم و با توجه به روحیات بعضی از دانش آموزان به آنها مسئولیتهایی را می دهم و این احساس مسئولیت، عزت نفس و اعتماد به نفس را در دانش آموز  بالا می برد و باعث می شود احساس مسئولیت و احساس  ارزشمندی در آن دانش آموز تقویت شود  و در زمینه درسی بیشتر تلاش کند و نتیجه بهتری را کسب نماید .

اصلی‌ترین وظیفه ای که هر معلم میتواند داشته باشد این است که چراغ راه شاگردانش باشد و آنها را از تجربیاتش آگاه کند و اجازه ندهد که هر چیز اشتباهی را خودشان تجربه کنند چرا که به آنها می آموزد که همیشه تجربه کردن خوب نیست و بهای بعضی تجربه ها به سنگینی یک زندگی است و یک معلم باید ، درست اندیشیدن و القا کردن امید ، و عشق به یادگیری و راه و روش و سبک زندگی درست را به دانش آموزانش  یاد دهد و او را به ارزش های انسانی و اخلاقی آگاه کند . عامل بودن یک معلم در روند رشد و تربیت دانش آموز خیلی موثر است و باعث می شود که دانش آموزان  انتخابها و تصمیم های  بهتری را در زندگی فردی و اجتماعی داشته باشند.

از نظر شما چه  کسانی در فراهم آمدن شرایط بهتر آموزشی در شهرک ها و مناطق روستایی میتواند به معلمان کمک کنند؟

شورا و دهیار روستاها، خانه بهداشت هر شهرک یا روستا ، اعضای انجمن هر شهرک یا روستا قطعا بهترین کمک  برای رفع مشکلات هستند و وقتی در تعامل بیشتر با مدیر و معلمان مدرسه باشند و پیگیر عمده مشکلات دانش آموزان آن منطقه شوند میتوانند به رفع  آن مشکل کمک کنند و ما بارها تاثیر خوب این تعاملات و هم فکری ها را در جهت رفع  مشکلات و موضوع های این چنینی را دیده ایم.

عمده مشکلی که در این چند سال تدریس تان با آن رو به رو شده اید چیست؟

در شهرک ها متاسفانه به دلیل  جمعیت کم ، مدارس گاهأ فقط مدیر دارند یعنی این مدیر هم در نقش مدیریت خود است و هم معاون،  و بیشتر مدارس شهرک از مشاور و عوامل دیگری که برای بهبود خدمات در محیط آموزشی لازم است برخوردار نیستند، در مناطق روستایی مدارس مدیر محور و یا  معاون مدیر هستند و تمام بار آموزشی روی دوش معلمین و مدیر است . شاید همین عدم وجود یک مشاور در مدرسه باعث می شود گاهی زمان کمتری برای آموزش داشته باشیم چون وقتی مشکلی برای دانش آموزی به وجود می آید خود آن معلم باید به رفع اون مشکل در همان زمان و به موقع بپردازد و بعد به تدریس ادامه دهد

اما  اگر مشاوره تحصیلی در مدرسه حضور داشته باشد در صورت بروز مشکل برای هر کدام از دانش آموزان به ایشان ارجاع داده می شود و مشکل دانش آموز بهتر و زودتر حل می شود و وقتی از کلاس برای رفع این مشکل گرفته نمی شود و دانش اموزان از کلاس بهره بیشتری می برند .

در مورد اوضاع کرونا در مناطق روستای بفرمایید چه تاثیراتی داشته است؟

 به دلیل اینکه امکانات و دسترسی برخی دانش آموزان به وسایل آموزشی کمتر بود و یا صرف تدریس مجازی برای دانش آموز کافی نبود و سرعت برنامه شاد پایین بود و همیشه نیاز به بسته ی اینترنتی بود و گاهأ دانش آموزانی قادر به تهیه همین  بسته اینترنتی نبودند و یا از گوشی هوشمند دیگر اعضای خانواده استفاده میکردند که ممکن بود همین گوشی پدر یا مادر همیشه در دسترسشان نباشد تا بهمن ماه ۹۹ هفته ای دو بار یا ۳ بار به مدرسه می رفتیم، دانش آموزان چون در این مدت واقعا سرگرمی نداشتند و در خانه بودند بیشتر مشتاق به کلاس های حضوری بودند، البته ‏این کلاس های حضوری در کنار تدریس در فضای مجازی و به نوعی مکمل تدریس مجازی بودند. وقتی به مدرسه می رفتیم مطالب را به صورت جزوه یا بسته آموزشی در اختیار دانش‌آموزان قرار می دادیم، این کلاس های حضوری برای دانش آموزان یک فرصت و غنیمت بود که به آنها انگیزه ی بهتری برای یادگیری میداد.

 در اوضاع کرونا مسیر و تردد سخت نبود؟

 بله متاسفانه با شروع کرونا ما سرویس نداشتیم و با همکارانمان با هزینه شخصی وسیله تهیه می‌کردیم و خودمان را به مدارس می رساندیم

نمی ترسیدید دچار بیماری کرونا شوید؟

بله این ترس برای من و همکارانم وجود داشت وقتی به مدرسه میرفتیم از دو ماسک استفاده می‌کردیم، الکل میبردیم و به دانش آموزانمان می‌گفتیم اگر دوست دارید باز هم حضوری در کلاس تدریس کنیم باید پروتکل ها را رعایت کنیم و فاصله گذاری اجتماعی را حفظ کنیم شاید یکی از دلایلی که باعث می شد من و همکارانم راغب به حضور در مدرسه باشیم این احساس شور و شوقی بود که در دانش‌آموزانمان می دیدیم

خاطره ای از اوضاع کرونا دارید که دوست داشته باشید برایمان تعریف کنید؟

 یادم هست اول مهر امسال چون دانش آموزان پایه هفتم برای ما جدید بودند و همدیگر را ندیده بودیم بصورت حضوری در مدرسه رفتیم، یادم هست از بین آن همه دانش آموز یکی از دانش آموزان گفت: خانم میشود ماسکتان را دربیاورید تا ما هم چهره شما را ببینیم خیلی برایم جالب بود هیچ کدام از دانش آموزان چنین خواسته ای از من نداشتند.

به جز دو روزی که در مدرسه حضور پیدا می کردید نحوه تدریس تان چگونه بود؟

همانطور که قبلا هم عرض کردم همیشه قبل از تدریس خود را جای ضعیف ترین دانش‌آموز می‌گذاشتم با توجه به اینکه اوضاع کرونا خیلی مشکلات برای ما پیش آورده بود اما سعی کردم هر طور شده یا از طریق صدا یا ارسال کلیپ یا از طریق شماره تماسی که در اختیار دانش‌آموزان قرار داده بودم پیگیر شرایط و مشکلات درسی شان باشم.

 در مناطق روستایی گاهی پیش می آمد خانواده ها با توجه به اینکه چند فرزند در حال تحصیل داشتند برای تهیه بسته اینترنتی گاهأ به مشکل برمیخورند خاطرم هست دانش آموزانی داشتم که شرایط مالی مساعدی نداشتند و من روزانه از طریق تلفن با ایشان تماس می‌گرفتم و درس را به صورت تلفنی به آنها یاد می دادم هرچند خیلی سخت بود و شاید دو ساعت برای هر دانش آموز این نوع تدریس ادامه دار بود اما بخاطر دانش آموز و به خاطر اینکه از درس خواندن عقب نماند این کارها را انجام می دادم، گاهی خانواده ای مانع این نوع آموزش میشد اما من بازم تلاش می‌کردم تا هیچ کدام از دانش آموزانم از تدریس و آموزش بازنمانند.

پیشنهادی در مورد فراهم آمدن بهتر امکانات برای روستاها دارید؟

اینکه بگوییم برای برخی از دانش آموزان که حقیقتا نیاز به وسایلی مثل گوشی هوشمند و یا تبلت هست تهیه بشود از طریق آموزش و پرورش  یا نهاد ها و گروه های دیگر شاید مقدور نباشد. اما اگر اینترنت رایگان و هزینه های جانبی آن برای دانش آموزان فراهم شود خیلی به روند رشد آموزشی کمک می کند. همه همکارانمان در طی این بیماری کرونا  به صورت های مختلفی زحمت کشیدند و گاهاً متحمل ضربه‌های مالی و جانی و یا بیماری شدند آنها در کنار اینکه باید به دانش آموزان  خود درس را یاد می دادند ،خودشان نیز باید برای فرزندانشان ساعت هایی مشخص را برای آموزش شان مهیا میکردند.

کرونا شاید در کنار بدی هایی که دارد تجربه ی خوبیست که به ما در نحوه آموزش و تبدیل کردن تهدیدها به فرصت برای آموزش دانش آموزانمان تاثیر شایانی داشت.

سخن و یا حرف آخری اگر هست بفرمایید؟

این روز ارزشمند را به پدر و مادر عزیزم و  تمامی معلمین عزیز و فرهنگیان فرهیخته، اساتید و  تمامی ترویج دهندگان در عرصه علم و دانش را تبریک عرض مینمایم.

و از خداوند متعال میخواهم تا مثل همیشه یاری رسان ما باشد تا در راه خدمت به دانش آموزان این مرز و بوم باشیم و بتوانیم انسانهایی وارسته ای را تربیت کنیم و در مسیر درست انسانیت و زندگی قرار دهیم.

 از شما بخاطر شرکت در این گفتگو تشکر کرده و روز معلم را تبریک عرض می کنیم

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=3582

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد