×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false


شورا می تواند خودش طرح دهد نه اینکه بماند سیاست و یا لایحه شهرداری را تایید یا رد کند بلکه خودش سیاستگذار باشد.

علت مهم اینکه شورا نتوانسته است رسالت خویش را انجام دهد عدم هماهنگی بین اعضای شوراست.

گردشگری با فرهنگ مردم نباید منافات داشته باشد.

 

یکی از مهم ترین مواردی که در آستانه برگزاری انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر وروستا باید به آن پرداخت بحث استفاده از تجربه اعضای سابق شورای شهر است. رسانه بیداردز به همین خاطر سلسله گفتگوهایی را با اعضای سابق شورای شهر ترتیب داده است تا مردم عزیز دزفول مطلع شوند که از کاندیدای شورای شهر چه باید بخواهند.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

بنده حمید آستی متولد ۱۳۳۰ و بازنشسته آموزش و پرورش هستم

شما عضو چند دوره از شورای شهر بودید؟

۳ دوره؛ یک دوره در سال۵۸ بود. کسی کمتر به یادش هست، یک عده از دوستان بودند از جمله آقایان: فارغ، زرهانی، فعال و … که بعد از ۴ ماه بنی صدر یا بنی جهل می توانیم بگوییم شورا را تعطیل کرد. به صورت رسمی که شورا تشکیل شد در اولین شوراها موفق شدم وارد شوم. پس از ۴ماه به خاطر نامزدی در انتخابات مجلس ششم از شورا استعفا دادم. دو روز مانده به انتخابات طی یک نظرسنجی که توسط یک روانشناس صورت گرفت، نفر اول بودم ولی یک مسائلی پیش آمد که اوضاع واحوال نه در دزفول بلکه در همه جا تغییر پیدا کرد و شرایطی پیش آمد و شکل دیگری به وجود آمد و همه به خاطر داریم و دیدیم چه پرونده سیاهی در این دوره به وجود آمد. در دوره چهارم شورا نیز توفیق عضویت داشتم. دوست نداشتم تعداد آرا را ببینم یکی از علت هایش این است که ممکن است رکود و رخوتی در آدم پیش بیاید که اینقدر رای آوردم و دیگری اینقدر رای آورده است. حداقل بنا به یک دلیل یادم بماند چقدر رای آوردم که وارد شورا بشوم کافی بود . همه ی شهدا و خداوند گواه را می گیرم که دوست نداشتم به عنوان رییس شورا باشم، دوستان خیلی اصرار کردند بنده قبول کردم به مدت یک سال رییس شورا باشم و گفتند ادامه بدهید که گفتم نه کافی است و سایر دوستان رییس بشوند.

از نظر شما شورای شهر چه مشکلاتی را می تواند حل کند؟ وظیفه شورا چیست؟ حد نظارتش و مواردی که می تواند از شهروندان مشکلاتی را می تواند حل کند و چه ظرفیت هایی دارد؟

سوال خیلی خوبی هست؛ اعضای شورا اگر با هم باشند و برای منافعی خاص نیامده باشند خیلی کارایی دارند اصلا در مدیریت شهری ضعف هایی وجود دارد. اصلش مدیریت شهری است ولی الان محدودش کردند به تعیین شهردار و نظارت بر کارهای شهردار و نظارت بر سایر ادارات و ارگان ها اما در اصل مدیریت شهری یعنی محل خدمت است. یک مجلس محلی است ولی یک چالش های بسیار عدیده ای هم دارد. از نظر قانونی انتخاب شهردار و نظارت بر کار شهردار و نظارت یعنی شامل بودجه بندی، بودجه ای که شهردار مشخص می کند باید تایید کند شهرداری طرحی را که می خواهد اجرا کند باید لایحه بدهد و شورا باید تایید یا رد کند. این محدوده ی کارهای شوراست. ولی شورا می تواند خیلی فعال تر از این ها محدوده باشد باید خودش طرح دهد نه اینکه بماند سیاست و یا لایحه شهرداری را تایید یا رد کند بلکه خودش سیاستگذار باشد. متاسفانه در اغلب شوراها کمتر این اتفاق می افتد. شورا یا متخصص است یا متخصص نیست، مهم این است که متعهد باشد؛ اول تعهد، دوم تخصص. اگر تخصص نبود می توانیم از متخصص استفاده کنیم. دانشگاه جندی شاپور بارها گفته است مجانی در اختیار شورا هستم، هرکاری دارید هر طرحی دارید در دانشگاه انواع تخصص ها را هم داریم اگر هم نداشتیم از جای دیگر کمک می گیریم، از این پیشنهاد خوب، کم استفاده شد. بیشتر منتظر هستند تا لایحه ای از شهرداری آید در صورتی اگر این شکلی باشد وجود شورا و عدم شورا کارساز نیست. من تخصص ندارم می توانم از متخصص سوال کنم یا نه هزینه دارد، چه اشکالی دارد هزینه هم بدهیم که الان در دزفول خوشبختانه هزینه ندارد یا کم است و اگر داشته باشد هر هزینه ای به خاطر اینکه جلوگیری بشود از اشکالات ایرادات و اسراف ها، هزینه عیبی ندارد. برای مثال فکر کنم در دوره دوم شورا یک دیواری کوتاه گذاشتند پیاده رو پل قدیم را که بین ماشین ها و عابرین باشد بعد دیدند اشتباه است و برداشتند یا مثلا پیاده رو را اضافه کردند به پل و به پایه های پل فشار آوردند و دیدند اشتباه است و تغییر دادند. اگر کارشناسی می کردند این ضعف های تصمیم گیری برطرف می شد. لذا شوراها خیلی از این وضعیت فعلی که شوراهای پنجگانه داشتند، کارایی بیشتری می توانند داشته باشند. اما شرط اصلی شورا، واقعا برای خدمت صادقانه به مردم باشد.

علل ناتوانی شورای شهر در انجام ندادن وظایف شان و به نوعی عدم کسب رضایت شهروندان چیست؟

خوشبختانه اغلب افرادی که از شورای اول دزفول تا الان بودند آدم های درستی بودند، ولی علت اینکه نتوانستند خدمت زیادی  بکنند اختلافات داخلی بوده است. باید نه نفر شورا متعهد بشوند که: ۱- برای رضای خدا می خواهند بیایند و برای خدمت به مردم؛ نه منافع شخصی ۲- سوگند یاد کنند که باهم باشند. لذا یکی از علت های مهم اینکه شورا نتوانسته است رسالت خویش را انجام دهد عدم هماهنگی بین اعضای شورا بوده است و الا مردم مثل همیشه کارشان را خوب انجام داده اند در گرما و سرما رای می دهند ولی نتیجه ی مطلوبی عایدشان نشده است.

شورا برای انتخابات شهردار چه معیارهایی باید داشته باشد؟ معیارهار را قانون مشخص کرده است. اولا آدم متعهدی باشد ثانیا تجربیاتی داشته باشد ثالثا سوابق اجرایی داشته باشد. منتهی یکی از چالش های خیلی بزرگ شورا، انتخاب شهردار می باشد. بایستی شهرداری انتخاب کنند که با هم باشند اگر بر علیه هم بودند هم شهردار ضایع می شود و هم شورا. در شورا کم کم به مرحله ای می رسد که شهردار می بیند که عملا خودش طرح می دهد و شورا فقط می گوید بله یا خیر؛ پس بنابراین شورا چه کاره است!؟ لذا به یک مرحله ای می رسد که بین شهردار و شورا فاصله می افتد و بعدش نتیجه گیری خوبی داشته باشیم. اشخاص می آیند و خیلی قول و قرارها می دهند ولی عملا می لنگند، بنابراین به نظر می رسد در این شرایط یکی از کارها این باشد که با شهردار قول وقرار ببندند ما تو را انتخاب می کنیم، حرف شورا را گوش بدهید، اگر شورا چیزی به شما گفت درست نبود با استدلال بیایید ثابت کنید، دوستانه براساس امر به معروف و نهی از منکر و اشکالات کار را بیان کنید. ولی الکی نگویید که من این را قبول ندارم، من بهتر بلدم این درست نیست و غیر منطقی است اگر شورا و هم چنین شهردار می توانند تعهد دو طرفه از یکدیگر بگیرند، که ما براساس قانون و شرع عمل کنیم و خواسته های غیرقانونی از هم نداشته باشیم. شهرداران هم نیز خدماتی داشته اند اما نواقص هم بوده است.

موفق ترین شهردار دزفول را چه کسی می دانید و علت موفقیتش را در چه می دانید؟

بهترین شهردار دزفول را آقای هلاکویی می دانم که در دوره اول شورا عزل شد و بعدها شهردار کرج شد. یکبار فرماندار وقت آمد شورا می دانست که انتخاب ما آقای هلاکویی است گفت: من با این آقا موافق نیستم کسی جوابش نداد. من جوابش دادم و به او گفتم کسی از شما نظر می خواست؟ شما صلاحیت نظر دادن در این موضوع را ندارید. شورا مستقل است نه جنابعالی، نه استاندار نظر نمی توانند بدهند. آقای هلاکویی خدمات خوبی به این شهر داشت. از جمله: اولین زیرگذر را ایشان احداث کرد. که هیچ اسمی از او نبردند، برای اینکه نخواست اسمی از او باشد. درد کارگر را  با تمام وجود احساس می کرد برای مثال زیر باران کارگران کار می کردند و ایشان می رفت با آن ها همراهی می کرد. یک بار هم خیری که آدم درستی بود به او گفت: برای پرسنل شهرداری هدیه بخرم. شهردار می گفت: مستقیم نباید به آن ها هدیه ای بدهید چون ممکن است کسی خدایی نکرده از این موقعیت سوء استفاده بکند. هدیه ها را به شهرداری بدهید ما تقسیم می کنیم.

آقای هلاکویی شهرداری درست، صادق، متعهد، کاربلد و دلسوز مردم بود.

بنده که از شورای اول بیرون آمدم تعادل شورا بهم می خورد و آقای هلاکویی عزل می شود و کسی را می آورند که کار بلد نبود و مشکلاتی هم به وجود آمد. این مسائل در شورا هست و علتش هم اینست که با هم نیستند. بعد از آقای هلاکویی، از بین شهرداران آقای دوایی فر نسبتا خوب بود؛ اما کارهایی انجام شد که نباید انجام می شد مثل پارکینگ قائم که اشتباه بود. اگر این آقای دوایی فر طرح هایش را با مشورت بیشتر انجام می داد، این اشکالات برطرف می شد.

شورای ششم چه اولویت های کاری را باید در نظر بگیرند؟

در خیلی از مسائل شهر احتیاج به بازنگری داریم، بنده با قاطعیت عرض می کنم از صفر باید شروع کنیم. یعنی تمام ترافیک شهر اشکال دارد یکی از کارهای مهم شورای ششم طرح جامع ترافیک است مثلا خیابان های شهر باید یک طرفه باشند. اهواز یا شوش به خاطر اجرای این طرح ترافیک کمتر است.

درفضای سبز آقای دوائی فر خوب کار کرده است اما نسبت به استعداد و نیروهای ما خیلی کم است. ما در شورای چهارم بنای پارک خانواده در جنوب شهر را داشتیم که طرح ما به درستی محقق نشد. در فضای سبز روستای علویه نمونه ی خوبی است که تماما سرسبز هست.

اتوبوس رانی، تاکسیرانی، تاکسی سرویس لذا در همه ی زمینه ها باید کار بشود. در دزفول وضعیت جمع آوری زباله و همینطور تفکیک زباله ها باید بصورت مکانیزه باشد.

کارهای شهرداری زیاد است ولی نیروهایش هم زیاد است از نیروها کم استفاده می شود یا بعضی از نیروها کارشان را خوب انجام نمی دهند. سیستم نظارتی قوی ای باید باشد؛ در دوره آخر آقای دوایی فر با ورود یکی از آقایان در مجموعه شهرداری مقداری سیستم نظارتی قوی شد. سیستم نظارتی باید قوی باشد که اشکالات به حداقل ممکن برسد.

مسئولین از دیگران کمک مجانی بگیرند اگر اعلام کنیم برای فلان طرح هرکس نظر دارد بیاورد خدا می داند که چقدر نظر جمع آوری می شود. اگر می خواهیم کاری کنیم از مردم نظر بگیریم مثلا در رابطه با تاکسیرانی از خود راننده های تاکسی نظر بگیریم. اگر می خواهیم مردم مشتاقانه پای صندوق های رای جهت انتخابات شورا بیایند باید از نظرات مردم در مدت زمان شورا استفاده کافی و وافی را ببریم و مردم را در طرح هایمان مشارکت بدهیم. مردمی عمل کنیم. موفقیت شورای سوم که از بقیه ادوار شوراها بهتر عمل کرد یک موردش این بود که از مردم نظرخواهی می کرد. دزفول وسعت زیادی دارد و استعدادها هم بالا است و مردم هم توقعشان بالا و به جا می می باشد لذا کار خیلی زیاد است اگر شهردار و ۹نفر شورا شبانه روز کار کنند ظرف چهار سال ممکن است این کارها را انجام دهند.

نظر شما درمورد انقلاب گردشگری چیست؟

اگر فرهنگ مذهبی و بومی دزفول رعایت شود، شرایط قانونی مذهبی به طور کلی که یک بُعد برمیگردد به مردم، برای مردم قابل قبول باشد. گردشگری با فرهنگ مردم نباید منافات داشته باشد؛ اگر این گونه باشد خیلی خوب است. اما اگر غیر از این باشد و هزار هم سودآوری داشته باشد، براساس فرمایشات قرآن ضررش بیشتر است. چون معنوی اگر ضرر دید سود مادی هرچه می خواهد بالا باشد، هیچ ارزشی ندارد. دزفول شهر مقدسی است مثل مسجد است. بنابراین می طلبد که آن هایی که می خواهند خدمت کنند شبانه روز بنشینند و فکر کنند. اگر شورا و شهرداری به جای آسفالت قیر، شن و ماسه، آسفالت طلا برای مردم دزفول درست کنند و برای مردم بمیرند زیاد کاری نکرده اند، این قدر مردم شرافتمند هستند.

آقای آستی شما که عضو شورا بودید چه کارهایی را دوست داشتید انجام دهید که انجام نشد؟

من به دنبال شوراهای محلی بودم چیزی که در تهران اجرا شد. گفتند در شهرها غیرقانونی است ولی من گفتم به صورت سنتی می توانیم انجام دهیم. ۵ نفر از هر محله را خود مردم تعیین کنند و یک نفر از آن ها را به عنوان رییس انتخاب کنند و رییس شورای محله با شورای شهر ارتباط داشته باشند. می توانستیم مثل زمان جنگ که دزفول و حومه ۵ تا ناحیه بود این کار را انجام دهیم. مشکلات و نیازهای گوشه گوشه شهر توسط شوراهای محلات بهتر شناسایی می شد و در قالب طرح که به شورا می دادند حل می شد. اگر شورای محله بود مردم احساس مشارکت بیشتری دارند و باعث جذب برای رای مردم می شود. همین طرح نخبه پروری می کند. چه کار کنیم که افرادی آماده شوند برای شورا؟ خیلی از این ها که کاندیدا شدند در مورد شوراها بپرسید چیزی نمی دانند! اما اگر در محله تمرین کردند مثل دوران دبیرستان -هر چند آنجا بیشتر اسم است و آبکی است- تمرین می کنند چه بسا برنامه ای  داشته باشند هر ماه سر بزنند و در جلسات شرکت کنند. با قوانین شورا آشنا می شوند، آموزشی هست و شما مدیر و اعضا برای شوراهای آینده تربیت می کنید.

نظر شما در مورد بدهی های شهرداری چیست؟

من اطلاعی از بدهی ها ندارم. معمولا شهرداری ها بدهکار هستند، در یک دوره کم و در یک دوره بیشتر می باشد و مقداری از بدهی ها طبیعی می باشند. براساس قانون شهرداری ها باید به میزان درآمد هایشان هزینه کنند. اول دستمزد کارگران شهرداری، دوم کارمندان، سوم شورا را بدهند. بعد مازادش را اگر توانستند کار عمرانی کنند. قرض بیش از حد نکنند. مگر می شود شهرداری کار کند ولی قرض نگیرد؟ بله می شود راه هایی وجود دارد باید نظر خواهی کرد راه های قانونی حتما پیشنهاد می شود و بسیار است.

نظر شما در مورد پروژه طاووس چیست؟ اسمش چاله طاووس؛ که بعدا گفتند چاه طاووس است. بنایش را شورای سوم گذاشت و هنوز ادامه دارد. آقای دوائی فر دوره سوم جلویش را گرفت. یکبار هم سرمایه گذارآمد زمین را تصاحب کند که نتوانست این کار را بکند.

جریان انقلابی دزفول را چگونه توصیف می کنید؟ خوب است کار انجام می دهند و الان هم تقریبا فعال هستند ولی همه نیروها باهم نیستند اخیرا انسجام نسبی خوبی شکل گرفته است.

فضای انتخابات ۱۴۰۰ را چگونه ارزیابی می کنید؟ اگر برنامه های عمروعاصی پیش نیاید و اگر ما زیرکانه عمل کنیم و جریان ها نسبت به همدیگر با  احترام برخورد کنند و به شرطی که باهم باشیم موفق خواهیم بود.

با کمال تشکر از شما

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=3642

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد