×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

نشست هم اندیشی رسانه های دزفول با رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول برگزار شد.

نشست هم اندیشی رسانه های شهرستان دزفول با دکتر عباس چراغ چشم رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول در سالن این اداره برگزار شد.

در این جلسه که به پیشنهاد رسانه های شهرستان دزفول تشکیل شد، ابتدا اصحاب رسانه مطالبات و و سوالات خود را از رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمودند که دکتر چراغ چشم به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در ادامه برنامه ها و مشکلات حوزه ی کاری خود را تشریح نمود.

 گفتنی است که از زمان ریاست چراغ چشم که حدود یک ماه سپری شده است این دومین نشستی است که با اصحاب رسانه برگزار می شود.

انتقاد از هجمه ها و تخریب ها

چراغ چشم در این نشست از هجمه ها و تخریب های که علیه ایشان شکل گرفته است انتقاد کرد و در ادامه گفت: از رسانه ها می خواهم مطالبه، کمک و راهنمایی کنندد و من در اداره ای مشغولم که کمترین امکانات را دارا می باشد، نه نیرو دارم نه پول دارم و نه حمایتی می شود.

سوابق علمی و اجرایی چراغ چشم

من لیسانس مدیریت و برنامه ریزی و فوق لیسانس و دکترای فلسفه تعلیم و تربیت را دارم. ۲۵ سال سابقه مدیریت دارم. در جهاد سازندگی و بازسازی و مرمت خوزستان مسئولیت داشتم. در حوزه فرهنگی بیش از ۱۵سال مدیریت داشتم. و دارای آثار فرهنگی هستم که در سطح ملی هم دارای عناوینی شده ام. دبیر تشکل وفاق بودم که یک مجموعه ی فرهنگی اجتماعی است که توانست رای بالایی در انتخابات بیاورد و توانستیم وحدتی را در دزفول ایجاد کنیم.

دزفول؛ شهر جهانی کپو

۷ الی ۸ شهر جهانی داریم که توسط یونسکو معرفی می شوند دزفول با عنوان شهر کپو یکی از این شهرهاست و این بزرگترین برند می باشد. برای جهانی سازی کپو ۳ مرحله وجود دارد که باید انجام شود. مرحله اول تمام شده است. مرحله دوم را تاییدیه اش را گرفته ام که بایستی زیرساخت ها اعم از میدان، بلوار و خیابانی به نام کپو، المان های کپو، غرفه های کپو، بیلبوردهای کپو باید ایجاد کرد. ما با کمبود امکانات توانستیم بخشی از کارهای شهر جهانی کپو را انجام بدهیم و به زودی نمایندگان سازمان یونسکو به دزفول می آیند و اعلام می کنند.

نصب و جمع آوری المان کپو

درخصوص این المانی که در میدان کپو نصب شد نه از ما نظری خواستند و نه نظارتی ما روی این کار داشتیم. بارها قبل از نصب اعلام کردیم مگر ما متولی کپو نیستیم! این المان کجاست می‌خواهیم آن را بینیم که متاسفانه نشان ندادند. اولین کسی که با این المان مخالفت کرد خودم بودم. و با مسئولین جهت جمع آوری آن مذاکراتی داشتم تا بالاخره جمع شد. من از معترضین نصب المان کپو نیستم ولی از معترضین شکل حاضر المان کپو هستم این المان در شان دزفول نیست.

بافت قدیم؛ مرمت، بازسازی و تخریب

به ساکنان بافت قدیم و متقاضیان ترمیم منازل، به هر کدام ۱۰۰میلیون تومان بلاعوض و ۳۰۰ملیون تومان ۴درصد تسهیلات می دهیم. قانون به کسی اجازه نمی دهد که خانه های میراث فرهنگی را تخریب کند. ما الان دنبال سرمایه گذار هستیم که از بافت قدیم خانه بخرد. خانه های بافت را با قیمت بسیار کم منازل  ۳۰۰،۴۰۰متری به فروش  می‌رسانیم در بافت قیمت ها بسیار ارزان تر از زیباشهر هستند اما برای کسانی  که بخواهند مرمت کنند. در یزد خانه های قدیمی را خریدند و نگذاشتند تخریب کنند و مرمت کردند و ما هم باید این روال را در پیش بگیریم. ما برای مرمت آماده ایم. شما رسانه ها واسطه هایی باشید برای خرید خانه های قدیمی که من با نازلترین قیمت آن را برای خرید مهیا می کنم.

پل قدیم دزفول یک پایه اش خالی است و هرلحظه ممکن است ریزش کند. سه چهار تا از دهانه های پل خراب شده است.این پل متعلق به همه مردم دزفول است و همه باید کمک کنیم. در کنار پل یک موزه داریم می زنیم به نام موزه ساسانی تا همه آجرها و سنگ ها و اسناد نگهداری شوند تا پل حفظ بشود در حال حاضر دنبال ثبت جهانی پل هستیم. متاسفانه در حریم پل به نام آتش نشانی و اورژانس دارند ساختمان سازی می کنند. کسی حق ندارد در حریم پل چیزی بسازد. بعضی ها آمدند گفتند که بگذارید این ساختمان ها را بسازیم و بعدا آن را تخریب کنیم! یعنی حدود شش میلیارد تومان مردم را در سطل آشغال بندازیم!؟

مسجد ملاحاجی که ۷۰۰سال قدمت دارد زیباترین معماری درمیان مساجد ماست. متاسفانه در بافت قدیم فرونشست ایجاد شده است لحظه به لحظه مسجد ریزش دارد. مسجد جامع هم چهار ترک عمیق برداشته است. مسئول قبلی اداره اوقاف با لودر بنای قدیم حرم محمد بن جعفر طیار را تخریب کردند

انجمن خیرین میراث فرهنگی را جهت کمک و گردآوری خیرین به احیا و بازسازی اماکن تاریخی تشکیل دادیم که همه افراد می توانند در این عرصه ورود کنند.

قانون می گوید در شهرهایی که می خواهند ثبت جهانی بشوند یک شورایی باشد که رییس آن اداره میراث فرهنگی است و دبیر باید فرماندار و یا رییس شورای شهر و یا شهرداری باشد. مدیر کل خوزستان، شهردار دزفول را بعنوان دبیر اجرایی انتخاب کرده است. دبیر اجرایی باید کار را دنبال کند، میدان بگذارد، المان بسازد، سیاست گذاری و برنامه ریزی را رییس انجام می دهد. لذا ما تقاضای المان کردیم با سازنده المان نیز صحبت کردم که گفت این المان با طرح اولیه فرق می کند.

مقابله با غارتگران مسلح میراث فرهنگی

هر شب حفاری غیر مجاز داریم نیروهای حفاظت اداره جانشان مورد تهدید است غارتگران میراث فرهنگی مسلح می باشند ولی ما با دستبند و باتوم در کمین آن ها هستیم. سه چهارم میراث دزفول در شمال آن واقع شده است. در بخش های سردشت و شهیون هست. منطقه لیوس دارای بافت قدیم می باشد که مثل بافت قدیم شهر دزفول است و فراموش شده است و یکی از مناطق محروم دزفول می باشد.

ما در دزفول ۵۳ تپه باستانی داریم که متاسفانه در حال غارت شدن هستند. شهر جندی شاپور بزرگترین سرمایه دنیا در دزفول می باشد. زیر زمین است ولی متاسفانه در شهر جندی شاپور بدون مجوز ساختمان سازی های چند طبقه می شود

پیگیر ساختمان جدید اداره میراث فرهنگی می باشم در حال حاضر ساختمان اداره کوچک می باشد که پاسخگوی مراجعین نمی تواند باشد.

مشاورین رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

بنده به عنوان رییس اداره سه مشاور انتخاب نمودم:

استاد عبدالرضا حسن پور پدر صنایع دستی دزفول هست.

دکتر سید نادر پورموسوی مرد شماره یک علمی کالج انگلستان، عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور می باشد و ایشان مغز متفکر میراث فرهنگی دزفول می باشند.

استاد حکمت فر در رشته گردشگری تخصص دارند.

یکی از کارهای من برنامه ریزی و سازماندهی باغ ویلاها هست

درباره باغ ویلاها باید گفت که اینها باید دارای مجوز باشند، ما به آنها امکانات می دهیم و باید در چهارچوب های طراحی شده فعالیت نمایند در غیر اینصورت باید پلمپ بشوند البته منظور من باغ ویلاهای قدیمی ومجوزدار می باشد نه باغ ویلاهایی که تازه می خواهند احداث شوند که در حیطه کاری من نیست. خیلی ها به خاطر درآمدهای هنگفت و همچنین فرار از مسائل شرعی که رعایت نمی کنند از اخذ مجوز فرار می کنند. در این مسئله محکم ایستادم. یکی از کارهای من برنامه ریزی و سازماندهی باغ ویلاها هست.

برنامه های آتی در حوزه صنایع دستی شهرستان

در ایران دو شهر هست که در صنعت ورشوسازی فعالیت دارند. یکی بروجرد و یکی دزفول می باشند الان به دنبال مرکز پژوهش های ورشو در دزفول هستیم.

دنبال احیای صنعت قالی دزفول هستیم.

قصد دارم حوض های رنگرزی را در کنار رودخانه احیا کنم.۷۰ صنعت دستی شناسایی کردیم و پیگیر احیای آن ها هستیم.

طرح بازارچه های صنایع دستی را در دستور کار دارم و به همین خاطر یک نامه به شرکت شهرک های صنعتی نوشتم که ما ۱۰۰زمین صد متری نیاز داریم که به کارگاه تبدیل کنیم که آقای سقای لوریان مدیر شرکت شهرک های صنعتی موافقت نمودند. مشکل اشتغال در احیای صنایع دستی قابل حل هست و در گام بعد اتحادیه صنایع دستی را پیگیری خواهیم کرد.

ثبت آثار به خصوص آثار دفاع مقدس را پیگیری می کنم. با قول مساعد سردار حاجتی مسئول بنیاد حفظ و آثار ارزش های دفاع مقدس استان خوزستان ۱۶مکان آثار دفاع مقدس را در دزفول ثبت خواهیم کرد.

هر ساله صنایع دستی را در کشور ارزیابی می کنند و مهر اصالت و یا ملی می دهند در هفته پیش ۵۳ اثر خوزستان در این برنامه برگزیده شدند که ۳۰ اثر آن از دزفول می باشند و مورد تقدیر قرار گرفت.

دزفول پایتخت گردشگری اکو

ما یک طرحی را دنبال می کنیم که دزفول در سال ۲۰۲۵ پایتخت گردشگری اکو(سازمان فرهنگی یونسکو) خواهد بود

دزفول حرم است و مقدس و آماده ام جان خود را برای این بلاد مقدس فدا کنم. در دوره مسئولیتم قطعا توجه خاصی به مناطق محروم گردشگری و صنایع دستی خواهم داشت

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=3877

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد