×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

تولید ۵ میلیون دُز واکسن نورا را آماده کردیم و برای سال آینده ۶۰ میلیون دُز پیش بینی شده و قرار است این ها را تحویل مردم دهیم

دکتر غلامرضا اولاد (مدیر اجرای پروژه واکسن نورا) از فرزندان دزفول در سخنانی در مصلای نمازجمعه دزفول بیان داشت: ما خدا را شکر می کنیم که دستاوردی را که نصیب تنها دانشگاه کشور عزیزمان ایران دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیه الله (عج) شد و این افتخار به وجود آمد و تنها دانشگاه آسیا در حوزه تولید واکسن کرونا هستیم.

خوشبختانه در همان ابتدای بحران کرونا با تجربه بیست و چند ساله ای که در زمینه تحقیقات و تولید واکسن داشتیم، آنچه که امروز برای ملت عزیزمان پیش آمد و جهان گرفتار آن است را پیش بینی کرده بودیم؛ به همین دلیل ما اولین گروه طراحی و تولید واکسن در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله این طرح را پی ریزی کردیم و شروع کار عملیاتی تولید واکسن را از هفته چهارم کرونا، یعنی زمانی که هیچ مسئولی در کشور و شاید در دنیا پیش بینی نمی کرد که آینده دو سال بعد این بحران چه خواهد شد.

این کار شروع شد بنا را بر این گذاشتیم که به عنوان یک رزمنده دوران دفاع مقدس تمام کار را وقف شهدا کنیم همین کار را هم کردیم و رمز موفقیت ما در کنار تخصص و تکنولوژی دنیا که در اختیار داشتیم این بود که هر روزمان را وقف یکی از شهدای همشهری خودمان در دزفول می کردیم و وجود نازنین ارواح پاک شهدا را با تمام وجود در کنار خودمان لمس می کردیم.

نتیجه اش هم این بود که در تحقیقات هیچگاه تستی در یکبار و دوبار یا حتی ده ها بار به نتیجه نمی رسید اما ما در طی این یک سال توانستیم این کار را به این شکل انجام بدهیم که دست به هیچ کاری نزدیم الا این که به مدد شهدا در همان اولین بار بهترین نتیجه را می گرفتیم و مرحله بعد را بلافاصله ادامه می دادیم و همین شد که پروژه یک واکسن که در دنیا ثابت شده بین ۸ تا ۱۰ سال طول می کشد را طی ۶ ماه انجام دهیم و واکسن را در سطح آزمایشگاه به نتیجه برسانیم.

خب مراحلی داشت برای اینکه ما بخواهیم این واکسن را بر روی انسان تست کنیم باید ابتدا بر روی مدل های شبیه انسان از لحاظ فیزیولوژی بدن با حیوانات آزمایشگاهی این آزمایش ها را انجام دهیم.

این کارها به سرعت در طی ۳ ماه انجام شد و نتایج خیره کننده ای به دست آوردیم که نشان دهنده موثر و بی خطر بودن واکسن بودند و به لطف خدا مسیر درستی طی شد و در مدل حیوانی صد در صد به اثبات رسید؛

هر چند در دولت قبلی و ارکان وزارتخانه سنگ اندازی های زیادی شد و این واکسنی که متعلق به سپاه و نیروهای مسلح بود اما ما با تمام قدرت و قوا و حمایت های جدی فرمانده کل سپاه، سردار سلامی و معاون محترم تحقیقات، علوم و فناوری کل سپاه و فرمانده دانشگاه کار را به سرعت را پیش بردند و بنا شد کار به صورت محرمانه انجام شود تا به مرحله وزارتخانه برسد.

ما علی رغم مشکلاتی که به وجود آوردند توانستیم بخش بعدی را که به ما تحمیل کردند که آزمایش را بر روی حیوانات دیگر هم انجام دهیم و نهایتا واکسن را تا پایان سال ۹۹ به اثبات برسانیم.

از ابتدای امسال مستندات موجودند که این واکسن مطابق با تمام استاندارد های سازمان بهداشت جهانی بود را برای خودمان سختگیرانه آزمایش کردیم و وقتی به انتهای کار رسیدیم، واکسنی را که به مردم عزیزمان تحویل می دهیم مطابق با همان استانداردها باشد که اصطلاحا مو لای درز آن نرود و ما موفق شدیم این کار را انجام دهیم و تمام مستندات به سازمان غذا و دارو ارائه شد و با اینکه باورشان نمی شد که سپاه موفق به تولید واکسن شود، پرونده علمی استاندارد ما را مورد بررسی قرار دادند

برای تمام واکسن ها داورهای سازمان غذا و دارو هفت یا هشت نفر بود و برای واکسن ما ۲۱ نفر دعوت کردند تا سختگیرانه ترین خط کش را برای ما داشته باشند.

ما به لطف خداوند تنها تیم واکسنی بودیم که در اولین جلسه دفاعیه و همه سوالات داوران بین المللی را جواب دادیم و همه قانع شدند و خودشان اعلام کردند که این واکسن مستندترین و معتبرترین واکسن کشور است و خوشبختانه مورد تایید قرار گرفت.

نهایتا ما از ابتدای تیر ماه مطالعات انسانی را زیر نظر سازمان غذا و داروی کشور در دو مرحله هفتاد و سیصد نفره انجام دادیم و نتایج بسیار مطلوبی که نشان دهنده بی خطر بودن واکسن بدون هیچ عارضه ای و دارای ایمنی بالا و مدت زمان طولانی بود و هم اکنون در مرحله نهایی قرار است ۱۰ هزار نفر را به عنوان واکسن نوبت یاد آور واکسیناسیون کنیم و بعد از این به صورت رسمی واکسن نورا وارد سبد واکسیناسیون کشور شود.

نکته آخر اینکه خوشبختانه تولید ۵ میلیون دُز را آماده کردیم و برای سال آینده ۶۰ میلیون دُز پیش بینی شده و قرار است اینها را تحویل مردم دهیم. بنده هم خواهش کردم تعدادی از واکسن ها را برای مردم شهرمان بیاوریم و در حسینیه ثارالله واکسن نورا را تزریق کنیم و از ۲۹ دی تا ۳ بهمن از ۸ صبح تا ۸ شب در خدمت عزیزان هستیم. تمام این افتخارات را به شهدای همرزم مان در دفاع مقدس هدیه می کنیم.

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=3884

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد