×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

پس شما را چه شده است ، چرا در باره منافقان که خدا آنها رابواسطه اعمالشان سرنگون کرده دوگروه شده اید؟ آیا می خواهید کسی را که خدا گمراهش کرده هدایت کنید؟درحالیکه کسی که خدا او را گمراه کند هیچ راهی برای او نخواهی یافت.

 

به گزارش خبرگزاری بیدار دز، یادداشت کوتاه دکتر مجید بذرافکن پس از تشنجات و حاشیه سازی در مورد اشعار و مدیحه سرایی انتقادی دکتر میثم مطیعی در روز عید سعید فطر، در مصلی امام خمینی (رحمه‌الله) تهران.

فَما لَکُمْ فِی الْمُنافِقینَ فِئَتَیْنِ وَ اللَّهُ أَرْکَسَهُمْ بِما کَسَبُوا أَ تُریدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبیلاً. آیه ۸۸ سوره مبارکه نساء

از ۲۹ خرداد ۸۸ که رهبرمعظم انقلاب با صراحت در مقابل فتنه سبز ایستاد٬ عده ای با ادعای دلسوزی ایشان را به تندروی و سخت گیری متهم کرده اند و ایشان و تابعین ایشان را به خاطر فراهم نیاوردن زمینه آشتی و وحدت ملامت می کنند. این دسته افراد که بعضاً عناصر مؤمن و صالحی نیز در آنها دیده می شود٬ امیدوارند تا از مسیر مماشات و تسامح در برابر نوامیس فکری و عملی فتنه و نفاق٬ کدورت ها از بین برود، از تحریک طرف مقابل اجتناب شود و زمینه هدایت آنها فراهم شود.
بدون آن که بخواهیم دلسوزی بیشتر از رهبر و امام جامعه را نقد کنیم٬ به آیه ای از قرآن باید اشاره کرد که چنین خیال باطلی را مذمت کرده و آن را بی حاصل و بی جهت دانسته است.
با توجه به گفتگوهایی که بین علاقه مندان به انقلاب و منتقدان اسلام آمریکایی از بابت شعرخوانی میثم مطیعی پیش از نمازعیدفطر پیش آمده است٬ ترجمه و تفسیر خلاصه آیه مبارکه فوق از تفسیر المیزان در پی می آید:

پس شما را چه شده است ، چرا در باره منافقان که خدا آنها رابواسطه اعمالشان سرنگون کرده دوگروه شده اید؟ آیا می خواهید کسی را که خدا گمراهش کرده هدایت کنید؟درحالیکه کسی که خدا او را گمراه کند هیچ راهی برای او نخواهی یافت.
…پس ای مؤمنین چرا در باره منافقین دو دسته و دو حزب شده اید؟ بعضی می گویید:باید با آنها جنگ کرد و بعضی در مقام شفاعت می گویید: مبادا با آنها جنگ کنید، این دسته از شجره فسادی که با رشد منافقین رشد می کند، چشم پوشی کرده اند و آیا می خواهند کسانی را که خدا آنها رابه گمراهی برگردانده است هدایت کنند؟وحال آنکه کسانی را که خدا گمراه کند دیگر راهی بسوی هدایت ندارند و آن مؤمنین که برای منافقان شفاعت می کنند حقیقت را نمی فهمند و به همین جهت خداوند کلام خود را متوجه پیامبرش می نماید و با او سخن می گوید.

دکتر مجبد بذرافکن

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=916

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد