×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

 غفلت راهبردی بعد از انتخابات۹۶

یادداشت اختصاصی دکتر مجید بذرافکن دانش آموخته ی علوم سیاسی برای تارنمای تحلیلی بیدار دز (نکاتی پیرامون حوادث اخیر )

بسم الله الرحمن الرحیم

۱٫ ابتلائات و فتنه ها جزء تفکیک ناپذیر جامعه دینی و اسلامی است. جامعه دینی در هر دو وضعیت ارتقایی یا انحطاط جامعه، دچار تنگنا و صعوبت خواهد شد؛ خصوصاً در مسیر کمال. سختی و پیچیدگی ابتلاء بسیار سخت و دشوار خواهد بود، این وعده خدا در قرآن است: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّهَ وَلَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ(۲۱۴) بقره

۲٫ از علائم مومنین، آمادگی برای وقوع شدائد و محاصره شدن در مشکلات است: وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا (۲۲) احزاب- و در مقابل این منافقین و مومنین مریض القلب هستند که در وعده نصرت خدا در ابتلائات تردید می کنند: وَإِذْ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا (۱۲) احزاب

۳٫ از منظر جامعه شناسی سیاسی ساختار یک جنبش اعتراضی مشتمل بر پنج رکن اصلی است، عامل مشروعیت بخش، بدنه و سازماندهی جنبش، ایده و هدف جنبش، عامل انگیزه بخش، نیروی مقاومت کننده

۴٫ در آشوب های اخیر تحلیل های زیادی مبنی بر طبیعی بودن وقوع اعتراضات خیابانی نوشته شده و این امر را قابل پیش بینی دانسته اند. سیاست های توسعه متخذ از غرب در کشورهای مختلفی که به کار بسته شده، عوارض و نابسامانی های اجتماعی و اقتصادی فراوانی بوجود آورده است. برخی تحلیل گران اصرار دارند که آشوب های اخیر قابل پیش بینی و مشابه آشوب های اجتماعی کشورهای آمریکای لاتین در دهه نود و امثالهم است.

۵٫ آشوب های اخیر متکی بر عامل مشروعیت بخش یعنی گرانی، اختلاس و بی توجهی مسئولین آغاز به حرکت کرد، ولی در سازماندهی خود نتوانست بدنه مردمی را به خود همراه سازد، لذا با سرعت و گستردگی، صرفاً شبکه سازماندهی خود را به کار بسته و به صورت نقطه ای ولی پرشمار خساراتی را به بارآورد.

۶٫ به خلاف انتظار طراحان آشوب، ملت به سرعت وارد میدان شده و با تظاهرات و حضور خیابانی پی درپی برنامه ریزی ها را برهم زد. بر اساس محاسبات دشمن، به دلیل گرانی های گسترده و عملیات روانی سنگین در مورد اختلاس ها و همچنین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶، پیوستگی و رضایت عمومی ملت نسبت به عملکرد جمهوری اسلامی دچار اشتباه محاسباتی شده بود. گرانی و بی توجهی نسبت به وضعیت اشتغال و فساد اقتصادی مطالبه اصیل مردمی است ولی وقتی مساوی با واگرایی با انقلاب اسلامی و نظام اسلامی گرفته شد، باعث خطای محاسباتی در دشمن شد.

۷٫ البته به نظر می آید همین خطا تا حدودی در میان نیروی مقاومت کننده و دلبستگان و عاشقان نظام اسلامی خطور کرده است. نتیجه انتخابات ناخوشایند بود ولی مشارکت مردم در انتخابات بسیار امیدآفرین بود. بی دقتی در این معنا باعث شد تا جدیت نیروهای انقلابی در پیگیری مطالبات به حق ملت تضعیف شود. حتی دلسردی برخاسته از نتیجه انتخابات، موجب کم توجهی به برنامه ریزی دشمن برای سوءاستفاده از نارضایتی مردم شد.

۸٫ دولت آقای روحانی علیرغم برنامه هایی که برای اصلاح امور اقتصادی تاکنون داشته، عمده همت خود را بر برنامه های عملیات روانی و فرصت سازی رسانه ای از اقدامات طرف مقابل خود در سیاست داخلی بنا کرده است، کما اینکه در انتخابات نیز مهمترین حرف اصلی دوکاندیدای دولت دهم در انتخابات یازدهم، ترساندن مردم از رئیس جمهور هشتم و نهم بود. به همین منوال در وقایع اخیر عمده همّ دولت در دو محور فرافکنی و معرفی رقبا به عنوان بانی آشوب و از طرف دیگر انتقاد از نبود حلم و پذیرش اعتراض در نظام را در دستور قرار داد.

۹٫ شعارهایی که داده شد و رفتارهایی مانند آتش زدن پرچم ایران که در تجمعات زنجیره ای انجام گرفت، نشان دهنده حضور منافقین، نوسلطنت طلبان و بقایای فتنه گران سبزپوش بود. اما تصویررسانه ای و ذهنی عموم از ریشه این اعتراضات، یعنی گرانی، باعث می شد، شبهه و پیچیدگی فتنه بیشتر شود.

۱۰٫ دشمن از یک تاکتیک دوبار استفاده نمی کند، دشمن این بار به خلاف گذشته، آماده برخورد نیمه سخت و کودتاهای محلی در نقاطی از کشور شده بود.
«پیوستگی» ملت ایران به نظام اسلامی برآمده از متن و بطن هویت و تاریخ ملت، آزمون های متعددی را تاکنون از سر گذرانده است، آنچه مهم است، «دلبستگی» و انگیزه نیروی مقاومت کننده در برابر فتنه ها و ابتلائات دشمن است که باید خود را سپر بلای ملت کند، و الا این دشمن خواهد بود که بین ملت و نظام حائل شده و موجب بروز مشکلات و رخدادهای نامبارک می شود.

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=1811

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد