×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

بیشترین طلاق در ۳ سال اول زندگی است/صدا سیما و خانواده و دانشگاه و مدرسه کوتاهی کرده اند/ انحراف جدیدی که در بین پسر هابوجودآمده/ عکس گرفتن در آنتالیای ترکیه زیر آب

 

ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد محترم؛ بعنوان سوال اول به نظر شما اهمیت و ضرورت ازدواج برای انسان چیست و اساسا چرا انسان باید به سمت ازدواج برود؟

انسان موجودی چند بعدی است با نیاز های مختلف، که برای تکامل نیازمند توجه به این ابعاداست. مقوله ی عاطفه و حس تعلق داشتن، تکمیل شدن، تداوم حیات و نیاهای جنسی؛ همه ی این ها یک بعدش در ازدواج کردن تجلی و بروز پیدا می کند.
انسان به مرحله ای از رشد می رسد که دوست دارد یک رابطه دائم و مستدام با یک فرد قابل اعتماد و به طور طبیعی از جنس مخالف برقرار کند.
کسانی که ازدواج نمی کنند خلاء هایی دارند که باعث آسیب های فردی چون افسردگی، پوچ گرایی و انزوا و آسیب های اجتماعی همچون تعرض به دیگران و فساد اخلاقی می شود. که اگر ازدواج مناسب و بجا اتفاق بیفتد انسان به تعادل میرسد و در تمام ابعاد زندگی فردی واجتماعی کارایی بیشتری خواهد داشت.
ازدواج هیچ جایگزینی ندارد و تنها جایگاهی است که می تواند هر دو نفر را تعالی ببخشد.
شما آماری دارید که وضعیت سن ازدواج در جامعه ماچگونه است؟ و دلیل آن چه چیزهایی می تواند باشد؟
سن ازدواج در جامعه ما بالا رفته است و انحراف جدیدی که در بین پسر ها در حال اتفاق افتادن هست، این است که تمایل دارند با دختر هایی ازدواج کنند که خیلی اختلاف سنی با آنها دارند.
وسواس و ترید در انتخاب، عوامل اقتصادی (بیکاری) وعوامل فرهنگی در این زمینه دخالت دارند. اینکه جوان فکر می کند «من اگر ازدواج کنم درگیر مشکلات می شوم و اگرآزاد باشم بهتر است و از راه های دیگر هم میشود به نیاز های جنسی خود پاسخگو باشم مثل ازدواج سفید که از فرهنگ غرب گرفته شده است»همچنین توقع های بی مورد خانواده ها هم مزید بر علت شده است تا سن ازدواج جوانان بالا برود.

راهکار شما برای مقابله با این آسیب چیست؟

راه افراط و تفریط همیشه مشکل زاست. بعضی ها میگویند باید تمام دغدغه های من از قبیل: مسکن، شغل، لوازم مورد نیازو پس انداز تامین باشد تا من به سمت ازدواج حرکت کنم. اینها خیلی وسواس به خرج می دهند. هم سنشان بالا می رود و هم انتخاب کردنشان سخت میشود.
با این دیدگاه هم موافق نیستم که هیچ شرایطی را فراهم نکرده مثل خدمت سربازی و کار و آمادگی اخلاقی یک جوان به سمت ازدواج برود.یک سری شرایطی برای ازدواج لازم است.
سن ازدواج به آمادگی بستگی دارد آمادگی اقتصادی، فکری، عاطفی، اخلاقی و مسئولیت پذیری اجتماعی. آنگاه باید وارد پروسه ی ازدواج شد نه اتفاق ازدواج .
یکی دیگر از موانعی که گریبان گیر خانواده ها می شود مقایسه کردن داماد ها با یکدیگر یا عروس ها با یکدیگراست. «کسی را که انتخاب می کنیم باید هیچ عیبی نداشته باشد». ما باید نسبی نگاه کنیم نه مطلق. همان طور که خودمان توانایی و ضعف هایی داریم، با عینک مبرا بودن و بدون عیب و نقص بودن هم به طرف مقابل نگاه نکنیم.
بعضی ها در میدان رقابت قرار گرفته اند، آرایشگاه و ماشین و طلا و خرید از تهران و …
انسان هایی که خودشان را گم میکنند اشیاء یا افراد دیگر را برجسته میکنند. وقتی ضعف را در خود دیدند به وسیله آویزان کردن خود به دیگران یا وسایلی مثل ماشین و سالن عروسی و عکس گرفتن در آنتالیای ترکیه زیر آب، خود را برتر می بینند.
من احساس حقارت دارم با این کار احساس حقارتم پوشیده میشود. مثل ماشینی که مشکل موتوری دارد و صاحب آن سعی می کند ظاهر ماشین را بزک کند تا توجه خریدار به ایرادات ماشین جلب نشود.
این حقارت معمولا در دوران کودکی با او رشد کرده است. ما باید استعدادهایمان را رشد بدهیم نه به رخ دیگران بکشیم.

جوانان چگونه می توانند در مقابل رسم و رسومات غلط و فشار اطرافیان و فشار و … عملکرد مناسبی داشته باشند؟

انسان ها در مقابل اتفاقات پیرامونشان به دوروش عمل می کنند: ۱- فعال ۲- منفعل
۱- فعال. یعنی مثل کرم خاکی نباشیم. آگاهانه عمل کنیم. «من که هستم؟» «من چه توانایی دارم؟» و مهمتر از همه «این کار چه ضرورتی دارد؟» واینکه دقت کنیم به اینکه «این کارمن چه تاثیری بر دیگران دارد؟» مثلا کاری میکنید باعث بدعت و آثار تخریبی در جامعه می شود. شما توانایی مالی دارید و فلان کار را برای ازدواجتان انجام می دهید. در حالی که این کار شما باعث می شود این توقع در جامعه شکل بگیرد و دیگر جوانان را با مشکل مواجه کند.
۲- منفعل. یعنی من اراده ی خود را در اختیار دیگران قرار بدهم. این ها معمولا احساس خود کم بینی دارند. من شنیده ام دوسال پیش یک سفره عقد در دزفول به مبلغ ۶۰ میلیون تومان چیده شده است. شادی واقعی در فخر فروشی و تجملات نیست البته من با این هم مخالف هستم که همه چیز را کنار بگذاریم.
عشق یک مثلث سه بعدی است ۱- وفاداری ۲- صمیمیت ( همسر باید بهترین رفیق باشد ) ۳- میل ( جاذبه جنسی وجسمی )

 

لطفا در خصوص آمار طلاق در جامعه توضیح بفرمائید و اینکه بیشترین علت طلاق را در چه موضوعی می بینید؟

بیشترین طلاق در ۳ سال اول زندگی است. ما مهارت های زندگی کردن را به بچه هایمان یاد نمی دهیم. صدا سیما و خانواده و دانشگاه و مدرسه کوتاهی کرده اند.
یک دختر و پسررا در یک جاده پر از فراز و نشیب میفرستیم در حالی که رانندگی بلد نیستند.

در مورد تهدیدات خانواده در بعضی موارد اغراق کرده ایم. مثل تاثیر رسانه های غربی .
تصور بنده این است «نداشتن مهارت های لازم برای زندگی و باور نکردن فرزندان در زندگی جدید» مهمترین علت مشکلات جوانان در زندگی مشترک است.
شک وتردید به علت نبودن مهارتهای گفتگو و سوء ظن ، بی احترامی، نق زدن، کش دادن مسائل و بزرگ نمایی مسا ئل کوچک، مقایسه کردن، بیکاری، مسائل اقتصادی، مبانی دینی و مواد مخدر از دیگرعوامل است.
با چه کسانی نمیشود ازدواج کرد؟
۱- معتاد مواد مخدر و الکل و دارو ( حداقل یکسال باید ترک کند )
۲- کسانی که به سرعت و شدت خشمیگن می شوند .
۳- افرادی که دیگران را کنترل می کنند.
۴- افرادی که مسئولیت پذیر نیستند.
۵- افرادی که اختلال جنسی دارند.
۶- افرادی که به بلوغ اجتماعی نرسیده اند.
۷- افرادی که از بیان احساسات ناتوان هستند.
۸- افرادی که هنوز از روابط قبلی خود التیام نیافته اند.
البته لازم است اینها قبل از ازدواج درمان شوند و به ازدواج به عنوان یک درمان نگاه نکنند. ازدواج یک فرآیند است که باید از مشاوره قبل از ازدواج به عنوان یک ابزار استفاده شود.


امروزه سبک انتخاب در ازدواج چگونه است؟زن و شوهر چگونه یکدیگر را انتخاب می کنند؟
آنچه که بنده مواجه هستم،این است که ۷۰ درصد جوانان قبل از ازدواج ارتباط باطرف مقابل را تجربه می کنند.آن دسته از جوانانی که در سنین پایین تر هستند ارتباط خود را از طریق خواستگاری به ازدواج می رسانند. ولی افرادی که در سن بالا اقدام به ازدواج میکنند معمولا رابطه قبلی خود را از بین می برندو بعد اقدام به ازدواج میکنند.
انسان برای انتخاب همسردو مطلب را باید مد نظر داشته باشد ۱- ارزش های زمانی مثل زیبایی ظاهری که انسان در مرحله اول با دیدن طرف مقابل باید دلش تکان بخورد اگر خواستگاری انجام شد و دلتان تکان نخورد موضوع را ادامه ندهید چون بعدا در مقام مقایسه قرار میگیرید و روابط جنسی شما کم و تنوع طلب می شوید .

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=2664

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد