×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

امر به معروف و نهی از منکری که برای رضای خداست بدون اثر نخواهد ماند؛ این نوع رفتارها سرعت گیرند؛/اگر موضع گیری ما نبود به جای هر چند ماه یک کنسرت، هر هفته باید یک کنسرت در شهر برگزار می شد.

به گزارش تارنمای خبری تحلیلی بیدار دز: جوانان و نمازگزاران مسجد ثامن الائمه (ع) با حضور در حوزه علمیه آیت الله سبط الشیخ الانصاری (ره) جهت اعلام حمایت از مواضع انقلابی آیت الله شیخ رضا سبط الشیخ الانصاری دیدار کردند. در این دیدار صمیمی آیت الله شیخ رضا سبط الشیخ الانصاری ضمن تشکر و خوش آمدگویی به حضار به پرسش های جوانان پاسخ گفتند.

آیت اله شیخ رضا سبط الشیخ الانصاری در این دیدار بیان کردند: در وجوب امربه معروف و نهی از منکر تردیدی نیست، در اهمیت این مطلب کلام امیر مومنان علی (ع) بس، که می فرمایند تمام واجبات الهی و تمام نیکی ها در مقابل امربه معروف و نهی از منکر همچون نمی، یا شبنمی، یا قطره ای در مقابل اقیانوس است. طبق فرمایش قرآن کریم ما [مسلمین] بهترین امت هستیم چون که به فریضه امر به معروف و نهی از منکر عمل می کنیم. امر به نیکی ها و نهی از زشتی ها یک امری است عقلانی؛ و فقط مختصِّ جامعه ما نیست. در ممالک غربی نیز اگر یک عمل نا به هنجار واقع شود، مخالفت می شود.

در هر جامعه ای یک سری چیزها ارزش و یک سری چیزها ضد ارزش نامیده می شوند. ارزش به معنای معروف است. دائما باید به همدیگر سفارش و توصیه کنیم (و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر). امر به معروف و نهی از منکر سر نی رفت [نادیده گرفته شد]؛ اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر می کند مورد تمسخر قرار می گیرد.

مردم در هر جامعه از سه گروه خارج نیستند:

۱- فاعلین: کسانی که اعمال زشت انجام می دهند و امنیت فرهنگی ،اخلاقی و اجتماعی جامعه را برهم می زنند.

۲- ساکتین: خودشان مرتکب زشتی نمی شوند ولی در مقابل زشتی ها بی تفاوت هستند.

۳- ناهین: کسانی که نهی از منکر می کنند و بی تفاوت نیستند.

ناهین در پاسخ به پرسش ساکتین ( لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا *چرا قومی را پند می دهید که خداوند هلاک کننده یا عذاب کننده ی آنان به عذابی سخت است؟ )، می گویند: ( قَالُوا مَعْذِرَهً * گفتند تا عذری باشد ) در مقابل زیر پا رفتن احکام الهی بی تفاوت نبودیم که ما باید یک عذر در پیشگاه خدا داشته باشیم، باید یک حجت داشته باشیم و بی تفاوت نباشیم.

ما اعتقاد داریم در این دنیا هیچ چیز بی اثر نیست. عده ای تصور می کنند اثر یک چیز را بلافاصله باید ببینیم؛ بعضی اوقات اثر دیر مشاهده می شود.

امر به معروف و نهی از منکری که برای رضای خداست بدون اثر نخواهد ماند؛ این نوع رفتارها سرعت گیرند؛

حضرت آیت الله سبط الشیخ الانصاری در ادامه بیاناتشان با طرح سوالی فرمودند: چرا ارزش ها تدریجا از بین می رود؟ شهوت مقام، چپاول، زراندوزی، و سایر تمایلات شیطانی و غیرشرعی، روی آوردن به زندگی بالاتر از اسراف مسئولین؛ بنابراین ارزش ها به تاراج می رود.

در ادامه این عالم دینی با طرح سوالی دیگر که منِ نوعی چه وظیفه ای دارم؟ پاسخ دادند: در قرآن کریم بیان شده است که حضرت ابراهیم (ع) را اسوه و الگوی خود قرار دهید، که در برخورد با زشتکاران از آن ها اعلام برائت کرد.

در کنسرت چند سوداگر با نادیده گرفتن ارزش های دینی و اخلاقی جامعه اسلامی و آرمان های شهدا [جهت رسیدن به مطامع خود] می آیند و مسئولین را به خدمت می گیرند؛ این ها برای فتح باب این چنین برنامه هایی می گیرند؛ وظیفه شرعی و قانونی ما  این است که به روی زشتی ها لبخند نزنیم و باید مسئولین را نسبت به وظایفشان متذکر شویم.

زیارت عاشورا منشور تبرّی است. اعتقاد و التزام عملی به تبرّی از نشانه های ایمان است. تبرّی در کنارش تولّی است. تبرّی اهمیتش از نهی از منکر کمتر نیست.

بنده هیچ وقت به کنسرت های موسیقی سنتی که برگزار شده است اعتراض نکرده ام و این اعتراض نکردنِ من به منزله موافقت با این برنامه ها نبوده و نیست؛ فضای کنسرت موسیقی سنتی تا جایی که تا این زمان بنده اطلاع دارم به دور از ابتذال بوده –که امیدوارم اینچنین بماند- در آنجا نیست. لذا اعتراض نکردم.

در ادامه این دیدار چند نفر از جوانان حاضر به بیان دیدگاه های خود و طرح سوالاتی پرداختند؛ از جمله یکی از جوانان پرسش خود را این گونه مطرح نمود: درفضای مجازی این چنین وانمود می کنند که شما فقط نسبت به مجالس کنسرت عکس العمل نشان داده و در سایر مشکلات و معضلات اجتماعی عکس العملی نشان نمی دهید؛ آیا این گونه است؟

در پاسخ این سوال فرمودند: بنده همیشه نسبت به مسائلی که باید انجام وظیفه می کرده ام، اقدام نموده ام. اما به نظر شما آیا صحیح است اگر به افرادی کمک می شود و انجام وظیفه ای صورت میگیرد -چه در امور معیشتی، مسکن و مایحتاج زندگی و چه در زمینه مشکلات فردی و خانوادگی آنان- آن ها را رسانه ای کنم؟ آیا صحیح است دفاع و حمایتی که از آبرو و حیثیت افرادی که صورت گرفته است را در مجامع عمومی بیان کنم ؟ آیا پسندیده است کمک هایی که به خانواده های زندانیان غیرعمد بارها انجام گرفته است را بیان کنم؟ بنده مستمرا در مسائل اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی جامعه انجام وظیفه نموده ام . اما هیچ گاه در پی دیده شدن نبوده و نیستم جز در صورت وجود ضرورت .

در پایان، جلسه بسیار مورد استقبال جوانان قرار گرفت و از محضر آیت الله سبط الشیخ درخواست کردند ضمن استمرار این گونه جلسات، در خصوص مسائل اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و … به راهنمایی آن ها بپردازند. که این درخواست مورد استقبال ایشان قرار گرفت.

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=3048

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد