×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

هر روز درب برای زیارت شهدا باز است و محدودیتی نداریم./ سازمان‌ها و ادارات شهری که با ما همکاری نمی‌کنند. مثلا در این مورد شهرداری / برای خیلی از مسائل ضمانت اجرایی نیست و ناظری هم تعیین نشده این آیین نامه هم از همان دست است/ اگر این پارک موزه محصور نبود شهرداری هیچ وظیفه‌ای در رابطه با آن نداشت؟!


پس از ۳ سال که از آخرین مصاحبه بیداردز با حاج بهزاد جولایی می گذرد. دوباره سراغ مرکز فرهنگی دفاع مقدس رفتیم تا گپ و گفتی صمیمانه با آقای جولایی داشته باشیم، و گزارشی از روال کاری مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس تقدیم شما مخاطبین ارجمند کنیم.

بهزاد جولایی در گفتگو با خبرگزاری بیدار دز؛ در رابطه با فعالیت های اخیر موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس بیان کرد:
در رابطه با فعالیت‌های اخیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس، بازدیدهای دانش‌آموزان از موزه دفاع مقدس را داشته ایم که با هماهنگی انجام شده، ما دو هفته میزبان دانش آموزان دختر و پسر بودیم که برای بازدید می آمدند اینجا و ما برنامه روایت‌گری را برایشان اجرا کردیم. در بحث دانشگاه‌ها هم با توجه به دو واحد درسی دفاع مقدسی که وجود دارد ما دانشجوها را برای بازدید می آوریم و این منحصر به دانشگاه‌های دزفول نیست بلکه دانشجویان شهرستان های بهبهان و ایذه و حتی اهواز آمده‌اند و ما برنامه‌هایی را برایشان اجرا کرده‌ایم. خوشبختانه با توجه به بازخوردهایی که در دفتر انتقادات و پیشنهادات ما ثبت شده ۹۷ درصد بازدیدکنندگان از موزه و روایت‌گری رضایت داشته‌اند.

خبرنگار بیداردز: یک مسئله‌ای که بسیار در فضای مجازی مطرح شده بسته بودن درب باغ موزه برای زیارت شهدای گمنام هست که باعث انتقادهایی شده است.
جولایی: بله این انتقادات را شنیده‌ایم و بنده اعلام می‌کنم که از ساعت ۱۶ تا ۲۴ هر روز درب برای زیارت شهدا باز است و محدودیتی نداریم. بعضی عروس و دامادهایی هم که علاقه‌مند بوده‌اند که مراسم عقدشان در جوار شهدا برگزار شود را هم داشته‌ایم. پس درب بسته نیست بلکه چون اینجا مکانی نظامی است که باید قوانینش رعایت شود. تعدادی از خواهران و برادران خادم الشهدا هم هستند که عصرهای پنجشنبه بر سر مزار شهدا برنامه دارند و ما حتی مکانی برای این عزیزان هم در نظر گرفته‌ایم. اما اینکه چرا این درب ساعت‌های محدودی باز است بر میگردد به برخی سازمان‌ها و ادارات شهری که با ما همکاری نمی‌کنند. مثلا در این مورد شهرداری عضو هیات امنا مرکز فرهنگی دفاع مقدس است و ما از شهرداری نیرو خواستیم اما بجای دو نفری که شورای شهر دزفول تصویب کرده یک نفر به ما دادند و جالب این است که شهردار معتقد است  جزو هیات مدیره مرکز فرهنگی دفاع مقدس نیست اما طبق آیین نامه نحوه اداره مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان شهرداری عضو هیات مدیره است.
حالا سوال بنده این است که اگر این پارک موزه محصور نبود شهرداری هیچ وظیفه‌ای در رابطه با آن نداشت؟! مورد بعدی که وظیفه شهرداری تعیین شده اختصاص حداقل ۴۰ درصد از بودجه فرهنگی به منظور تجهیز، اداره و نگهداری مرکز به درخواست رئیس مرکز فرهنگی دفاع مقدس است که باز هم….

بیداردز: جلسات هیات مدیره مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس برگزار می شود؟
جولایی: جلسه هیات امنا موزه هر سه ماه یکبار با هماهنگی ما در فرمانداری برگزار می شود که امسال هم یک جلسه‌مان در خرداد ماه و جلسه بعد کمی قبل از هفته دفاع مقدس برگزار شده است.

بیدار دز: چرا بسیاری از موارد این آیین نامه ابلاغی انجام نمی شود؟
جولایی: برای خیلی از مسائل ضمانت اجرایی نیست و ناظری هم تعیین نشده این آیین نامه هم از همان دست است. این آیین نامه ۶ مرداد ۹۸ به روزنامه رسمی کشور ارسال شده و در تاریخ ۱۰ مرداد هم چاپ شده است و بنده از این آیین نامه به بسیاری از مسئولین یک نسخه داده‌ام و یک نسخه هم در اختیار شما قرار می دهم تا منتشر کنید.

بیدار دز: شما قبلا اعلام کرده‌اید مرکز فرهنگی دفاع مقدس ۲۳۰ هزار قطعه عکس جمع آوری کرده است اما از برخی شهدای شهرستان در اینترنت فقط یک قطعه عکس ۴×۳ وجود دارد و بنظر می آید باید به طور جدی‌تری در فضای مجازی و اینترنت ورود کنید.
جولایی: اذعان داریم که در بحث فضای مجازی ضعیف هستیم. البته بنابر نیاز سازمانی به این فضاها وارد شده‌ایم و خیلی از عزیزان رسانه‌ای خصوصا رادیو دزفول را در برنامه‌هایی که قصد دارند اجرا کنند یاری می کنیم اما باز هم کم است و آماده هر نوع همکاری برای برای معرفی شهدا هستیم و درهای اینجا به روی تمام دلسوزان باز است.

از کتاب‌های تازه چاپ شده مرکز چه خبر؟
امسال ۶ جلد کتاب چاپ کرده‌ایم و ۱۷ پروژه دیگر هم در نوبت چاپ قرار دارند و آرام آرام دارند روند تکمیل خود را طی می‌کنند. چند کار هم در زمینه کتاب مرجع داریم انجام می دهیم مثل کتاب قهقه مستان که تاکنون حرف الف آن چاپ شده و حاوی وصیت نامه شهدای دزفول است و کتاب خورشیدهای بی‌غروب که کار پژوهشی آقای مهدی‌پور است در زمینه فرهنگ اعلام شهدای زن دزفول چاپ شده است.

بیدار دز: وضعیت ثبت خاطرات شهدا و مادرانشان چگونه است؟ با توجه به اینکه متاسفانه داریم مادران شهدا را بخاطر این بیماری کرونا از دست می دهیم لازم است سرعت ثبت خاطرات بالاتر برود
جولایی: در جواب این سوال باید بگم نیروی مرکز فرهنگی محدود است و نمیتواند این همه کار را انجام دهد و مسلما نیاز به کمک دارد. مساجد میتوانند با راه‌اندازی گروه‌هایی به خانه شهدا بروند با یک گوشی موبایل ساده خاطرات خانواده و به خصوص مادر شهید را ثبت کنند و ما هم حاضریم سوالات دقیقی را که اینجا داریم در اختیارشان قرار دهیم تا این کار جهادی در زمینه جمع آوری خاطرات انجام شود این روایت‌ها از حماسه شهدا انشاالله بماند برای نسل‌های آینده این شهر و ما از خوهران و برادرانی که میتوانند کار نویسندگی را هم انجام دهند دعوت می‌کنیم که با ما برای نشر زندگی شهدا یاری کنند.

تشکر از اینکه وقت گذاشتید و اگر صحبتی در پایان دارید بفرمایید؟
نکته‌ای که دوست دارم مطرح کنم این است که ما بیش از ۸۰ نقطه دزفول را ثبت کرده‌ایم. این موارد از بیمارستان زیرزمینی یازهرا دزفول تا صدای حاج حسین گلستانباغ که برای اولین بار متن لوح زرین را خوانده است را شامل می شود و اخیرا هم دیدم که برخی‌ها به ما انتقاد کردند که چرا در زمینه ای ثبت نمادهای دفاع مقدس کم کاری کرده‌ایم. من میخواهم عرض کنم کم کاری صورت نگرفته و اخیرا هم این ثبت‌ها از دست ما خارج شده و به وزارت میراث فرهنگی و به طبع در دزفول به عهده اداره میراث فرهنگی و گردشگری دزفول گذاشته شده است و باید از مسئولین این اداره این موضوع را مطالبه کرد.

در پایان گزارشی تصویری از موزه دفاع مقدس دزفول تقدیم شما مخاطبین گرامی می شود

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=3424

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد