×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

سواحل دز می تواند بستر مناسبی برای معرفی فرهنگ شهرمان باشد. بعضی ها این را یک تهدید می دانند ولی من معتقدم که این حرف درست نیست؛ بلکه فرصتی هست که باید غنیمت شمرد./ از مسئولین محترم در میدان عمل باید مطالبه کرد نه در میدان سخن! / در حریم عمومی قانون و محدودیت لازم است. این محدویتی از جنس مصونیت است / چرا باید اجازه داده شود تفریحگاه ها محل تاخت و تاز برخی ها باشد!؟

بخش دوم گفتگو با حجت الاسلام محمد طحان:

 

حاج آقا؛ تعریف شما از فرهنگ چیست؟

فرهنگ که گفته می شود، بعضی ها فکر می کنند که ما می خواهیم صرفا دعای کمیل و دعای ندبه بخوانیم؛ نه اینطور نیست، البته این ها جز فرهنگ ما هستند. فرهنگ ما شامل فرهنگ دینی و مذهبی، ملی، بومی، اقلیمی و تاریخی هست.

دزفول فرهنگ والایی دارد. دارالمؤمنین و پایتخت مقاومت است، سر سبز و با طراوت و زیباست.  چرا باید اجازه داده شود که باغ ها را تبدیل به باغچه ها بکنند و نظارت نکنند؟ چرا باید اجازه داده شود تفریحگاه ها محل تاخت و تاز برخی ها باشد!؟

دزفول شهربزرگان و  عالمان و خاتم الفقهاء و المجتهدین  شیخ مرتضی انصاری(ره) است . شهر شهیدان وملجأ و پناهگاه تمام رزمندگان بوده است. شهدای ما از این فضای سواحل دز بهره بردند و رزمایش و دوره های آموزشی داشته اند . همین طور منطقه ی ما در دفاع مقدس میزبان رزمندگان لشکرهای ۷ ولی عصر و  ۲۷محمدرسول الله (ص)،  ۳۱عاشورا -که هم اکنون پادگان به نام شهید باکری هست-ولشکر ۱۷علی بن ابیطالب (ع) و لشکرهای دیگر که همه یاد و خاطره خوبی از شهر دزفول دارند، زیارت آقاسبزقبا(ع) و نماز جمعه می رفتند،  برای آموزش غواصی کنار رودخانه دز می رفتند.

 فرهنگ را نباید در چند برنامه خلاصه کنیم، قدمت تاریخی این منطقه، پل قدیمی که ما داریم مال چند هزار سال قبل هست، که این ها همه جز فرهنگ ما هستند.

ما در برنامه های فرهنگی گروه هایی داشتیم که فرهنگ مان را معرفی کنیم، اینجا ما شهید دادیم و بعضی از گردشگران بی اطلاع از این قضایا هستند، برخی این شهر را نمی شناسند، سواحل دز می تواند بستر مناسبی برای معرفی فرهنگ شهرمان باشد. بعضی ها این را یک تهدید می دانند ولی من معتقدم که این حرف درست نیست؛ بلکه فرصتی هست که باید غنیمت شمرد. هرچی در مساجد، هیئت ها، کارها و برنامه های فرهنگی یاد گرفتیم، اینجا نتیجه اش را به کار ببریم با حضور و برنامه های فرهنگی می شود کارهایی انجام داد .

خیلی ها برای تفریح می روند، ما برای تبلیغ فرهنگ مان، اعتقادات مان، باورهایمان و ارزشهایمان می رویم. باور کنید اگر این تفکر درنیروهای بسیجی و مذهبی باشد و این ها را آنجا پیاده کنیم، ببینید چه می شود. بیاییم امتحان کنیم.

برخی از مسئولین اول باید یک چیزی ببینند، بیاییم نشان بدهیم که می شود و می توانیم. ما یک مقداری انجام دادیم بعضی هایشان دیدند و گفتند چیز خوبی هست. از مسئولین محترم در میدان عمل باید مطالبه کرد نه در میدان سخن!

مقام معظم رهبری (حفظه الله) فرمودند که «فتح خرمشهرها در پیش است»، فتح می خواهد؛  این فضاها باید  فتح شود، بعد باید حفظ شود، نباید رهایشان کنیم.

آیا ارگان و یا نهادی از شما پشتیبانی کردند؟

ابتدا از طرف مسئولین حسینیه ثارالله برای شروع کار، کمک هایی صورت گرفت و واقعا جای تشکر داشت و باعث دلگرمی بود و بعدها در ادامه کار شهرداری و معاونت فرهنگیش یک سری مقدماتی را فراهم کردند. ولی چون کار خیلی گسترده ای بود و به نیرو و امکانات زیادی نیاز بود، و این جور کارها کمتر به چشم دیده می شود، بودجه هایی باید برای این کار تخصیص داده می شد، که متاسفانه نشد!

اگر همه ی ارگان ها هم باشند، نیروهای جوان، جهادی، هیئتی، بسیجی و مذهبی نباشند، هیچ کاری صورت نمی گیرد. شما دقت کنید در قضیه کرونا و سیل کار اصلی دست نیروهای مذهبی بود، البته حمایت مسئولین را می طلبد. اگر منتظر مسئولین ماندیم که بیایند معلوم نیست بیایند، چون ممکنه دغدغه هایشان چیز دیگری باشد، دغدغه ای که ما در کارهای فرهنگی داریم، شاید آن ها نداشته باشند! پس ما باید شروع کنیم.

متولی مسائل فرهنگی تفریحگاه ها، بخصوص علی کله و باغ ویلاها را شما چه کسانی می دانید؟

با عرض پوزش، بحث و کار فرهنگی،خوشبختانه خیلی صاحب و متولی دارد ولی از طرفی متأسفانه بی صاحب هست! اگر اتفاقی بیفتد، همه اهل نظر هستند اما در میدان عمل هیچکس نیست! متولی که می گویند؛ یعنی پای کار باشد. خود شهرداری هم که معاونت فرهنگی دارد. فقط نمی شود کارهای عمرانی و  اقتصادی تنها داشته باشند، فروشگاه بزنند و درآمد زایی داشته باشند. شهرداری باید کمک بگیرد؛ بگوید من اینجا را برای مسائل گردشگری و اقتصادی و… آماده می کنم و شما هم برای مسائل فرهنگی بیایید، ما هم می گوییم خیلی خوب است، ولی بودجه هایی فرهنگی باید تخصیص داده شود، و بودجه ها را به دست نیروهای فرهنگی، مذهبی، بسیجی و جهادی بدهند تا کاری انجام شود.

البته یکی سری از ارگان ها و نهادها وظیفه ی ذاتی آن ها است که مدیریت فرهنگی داشته باشند، و از آنها باید مطالبه نمود و باید پاسخگو باشند.

 با این وضع فعلی، خیلی از مردم ناراضی هستند و می گویند که ما به علی کله نمی رویم! و قطعا ترک فعل هایی از سوی مسئولین صورت گرفته است.به نظر شما مقصر وضع موجود کیست؟

من در این مسائل اول دنبال مقصر نمی گردم؛ اول باید دنبال انجام کار بود، بعد اگر نیامدند آن موقع می شود گفت آن هایی که وظیفه شان هست نیامدند. ما اگر دنبال این بودیم که ببینیم کی وظیفه اش هست کی مقصر است ،که بیاید و اون نیاید، فرصت ها را از دست می دهیم. بله یک سری از افراد حقیقی یا حقوقی وظیفه دارند و برای کارهای فرهنگی باید بودجه تخصیص دهند، ولی در این کارهای فرهنگی حرف اول را بودجه نمی زند حرف اول را مردان میدان می زنند، بعد باید از مسئولین مطالبه کرد .

البته معنای جهادی این نیست که با دست خالی وارد میدان شویم، اگر گفتیم بودجه دارید و وظیفه شماست، آن هم می گوید من وظیفه ام را بلدم، یکی هم می گوید وظیفه کسی دیگر است، و هی وظیفه را پاس کاری می کنند و کار صورت نمی گیرد تا الان هم به خاطر این بوده است. این تفکر جهادی که حضور در میدان است، باید باشد و مسئولین هم به تبع آن مجبور می شوند وارد کار بشوند. و می توان مطالبه نمود . اگر دیدمان به بالا باشد «وَما رَمَیتَ إِذ رَمَیتَ وَلکِنَّ اللَّهَ رَمى» خداوند متعال کمک خواهد نمود و اگر اخلاص باشد کارها پیش خواهد رفت.

نظر شما درباره پوشش های نامناسبی که برخی افراد در علی کله استفاده می کنند، چیست؟

طبق آموزه های دینمان آیات قرآن و روایات اگر فساد بیاید همه گرفتار می شوند. بنابراین همه ی ما مسئولیم. یک مسئله ای که باید روشنگری کنیم اینست که: ما باید بین حریم خصوصی و حریم عمومی تفاوت قائل باشیم. حریم خصوصی خانه ی هر شخص هست. اما کنار ساحل و کوه حریم عمومی هست، نه حریم خصوصی. احترام به حقوق دیگران باید رعایت بشود، اینجا هرکاری نباید بکنید، هر طوری نباید رفتار بکنیم، هر لباسی نباید بپوشیم، مثل رفتن به اداره، هر کاری نمی شود انجام داد. در مهمانی های عمومی، آیا می شود کسی با لباس زیر برود!

درسته کنار ساحل محیطی شاد و مفرحی هست، ولی باید تفکیک قائل شویم و جوانان و آقایان  یک جایی خاص برایشان در نظر گرفته شود  تفریح و شنا کنند، و خانواده ها جایی دیگر باشند . چرا خانواده ها باید تحت تاثیر قرار بگیرند! تفکیک باید صورت گیرد . ما معتقد نیستیم که باید آزادی گرفته شود، ولی در حریم عمومی قانون و محدودیت لازم است. این محدویتی از جنس مصونیت است.

لطفا نظرتان درباره مدیریت و پیوست فرهنگی تفریحگاه ها را بیان بفرمایید؟

در همه ی عرصه های اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، کشاورزی و گردشگری و تفریحی اصل فرهنگ است وباید تابع فرهنگ باشیم. چرا می گوییم فرهنگ؟ برای اینکه اولا بتوانیم داشته هایمان را حفظ کنیم و بعد به نسل های بعد انتقال بدهیم.

 فرهنگ ما داشته های ماست. در طول تاریخ نمی گویند کی چقدر پول، خانه، دفتر و دستک و… داشت. اما می گویند فرهنگ شان چطور بود؟ من معتقدم اگر گردشگری در قالب فرهنگ باشد خیلی اقتصادی تر می شود. ما موقعی که آنجا برنامه داشتیم با مردم شهرهای مختلف در فضای حضوری و مجازی می توانیم ارتباط داشته باشیم. یک جمعیت بزرگ به این شکل می توانیم تشکیل دهیم و کارهای فرهنگی و اقتصادی کشوری با یک کارهای ساده انجام دهیم. در فرهنگ از ایده های مختلف باید استفاده کرد و ما در علی کله جلساتی می گرفتیم و جمع بندی می کردیم.

علت قطع برنامه های شما در علی کله چه بود؟

اولا ما می خواستیم یک مدت محدودی آنجا کار کنیم و می خواستیم نشان دهیم که «می شود و می توانیم». ما کار را شروع کردیم و انتظار داشتیم دیگران بیایند و کمک کنند ولی متاسفانه نیامدند و ادامه پیدا نکرد .

آیا شما این آمادگی را دارید در مورد ساماندهی تفریحگاه ها برنامه های خودتان را به مدیران شهری ارائه بدهید؟

ما که همیشه آماده بودیم و هستیم، کما اینکه نشان دادیم. الان هم محترمانه پیشنهاد می دهیم. برای پیشنهادهایمان، کارنامه و برنامه داریم، که نشان دهیم می شود و عمل هم کردیم. حتی می توانیم از تجربیات که در آنجا داشتیم کتاب بنویسیم .

در پایان اگر نکته ای باقی مانده که لازم به ذکر است بفرمایید؟

بنده از شما، رسانه خبری و اطلاع رسانی تان تشکر می کنم و امیدوارم که حرف ها و نظرات به سمع و نظر مسئولین محترم و صاحب نظران و اندیشمندان و دلسوزان و دغدغه مندان و نیروهای فرهنگی  برسد و اتاق فکری تشکیل شود و به فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در مورد مسائل فرهنگی توجه و لبیک گفته شود و با امید به یاری و توکل بر خدا و توجهات حضرت ولی عصر (عج) کارها و برنامه های عالمانه، کارشناسانه، خالصانه، جهادی، انقلابی و فرهنگی تمیز صورت پذیرد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سپاسگزارم

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=3684

true
true
false
true
  1. الموت تهویه - کانال از پیش عایق

    واقعا میشه روی سواحل دز کار کرد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد