×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
false

زهرا آراسته نیا، سینماوارثین دزفول، و ستاد اکران کننده برتر دوازدهمین جشنواره فیلم عمار کشور، در گفتگویی اختصاصی با بیداردز، از فعالیت های ۱۲ساله و برنامه های پیش روی سینما وارثین دزفول می گوید.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید ؟

به نام خدا زهرا آراسته نیا هستم  و در حال حاضر مسئول واحد سینماوارثین هستم.‌ فعالیت های شخصی خودم در حوزه، شعر، ترانه، سرود و نوشتن سبک های مداحی هست.

اما فعالیت های رسانه ای و همکاری با جشنواره عمار را تقریبا از ۷ سال پیش و در تهران، اهواز و بعد هم دزفول آغاز کردم و چند سالی هست که در خدمت دوستانم در سینما وارثین دزفول هستیم و با کمک مجموعه، رابط جشنواره عمار در دزفول هستیم.‌ و بحمدالله امسال هم مجموعه سینما وارثین دزفول، به عنوان اکران کننده برتر در دوازدهمین جشنواره عمار کشور انتخاب شد.

درحال حاضر به چه کارهایی مشغول هستید؟

فعالیت های جشنواره عمار و سینما وارثین در دزفول، اکران و رساندن فیلمهایی که ارزش دیدن دارند، به مخاطبین است.‌ مخاطبی که ممکن است نتواند به سینما بیاید و یا به هر دلیلی نمی‌خواهد به سینما بیاید.‌ اما لازم است، تا فیلم هایی را ببیند.‌ فیلم هایی که شاید در سینما اکران بشود، و‌خیلی از فیلم هایی که شاید هیچ گاه نه در سینما و نه در قاب تلویزیون جمهوری اسلامی اکران نمی شوند.‌

ما با جمع کردن مردم در مساجد، مدارس، روستاها و حتی جمع های فامیلی، و در قالب های مختلف، طنز، داستانی، مستند، انیمیشن و… برای آنها اکران می کنیم.

در گام بعد امیدواریم که بتوانیم وارد فاز تولید بشویم.‌ هر پدر ومادری در دزفول به‌عنوان پایتخت مقاومت ایران اسلامی، کوهی ‌از خاطرات است.‌ یک گنجینه دست نیافتنی است که باید از او استفاده شود و‌خاطراتش ثبت شود. در دزفول ما یک شهر و دوجبهه داریم، هم حضور پررنگ و گسترده جوانان دزفول را در خط مقدم داشته ایم و در سطح شهر نیز، هم بحث موشکباران را داشته ایم و هم مقاومت مردمی که امروز‌هیچ اثری از آن ها نیست.‌نه سهمیه ای دارند و نه جایی از انها و مقاومت آن ها گفته می شود. متاسفانه ما فیلم های زیادی هم در این زمینه نداریم. و‌ به همین خاطر بناداریم، گروه هایی را آموزش بدهیم و برای ساخت مجموعه مستندهایی در زمینه روایت مقاومت مردم دزفول آماده کنیم. و در کنار آن با توجه به اینکه خیلی از مردم توانمندی هایی دارند، که متاسفانه آنگونه که باید دیده نشده اند و وظیفه رسانه است که این توانمندی ها را ماندگار کند، مشکلات و توانمندی های مردم مان، را به تصویر بکشیم.

اولین کارگاه فیلم سازی ویژه علاقمندان و افرادی که در این زمینه دغدغه دارند، را طی روزهای آینده و با همکاری حوزه هنری و با بهره گیری از اساتید کشوری و درصورت امکان، بصورت رایگان برگزار خواهیم کرد.

 

کارهای ما حتی اگر درآمد داشته باشند، به چشم درآمد به آن نگاه نمی کنیم و چون بناست که کار عملیاتی بشود و هرکس وارد این جمع بشود، با یک نگاه ویژه و انقلابی وارد می شود، فعالیت های ما به عنوان یک کاتالیزور برای سرعت بخشیدن به حرکت دوستانی است که در زمینه فیلمسازی قدم هایی هرچند کوچک را برداشته اند، و ما به کار آنها سرعت می بخشیم.

با وجود کمبودها و محدودیت هایی که در دزفول برای فیلمسازان دزفولی وجود دارد، افرادی همچون آقای محمدجوادتوکلی نیز موفق می شوند در جشنواره های کشوری رتبه های برتر را کسب کنند.

 

در مورد جشنواره دوازدهم و جایزه ویژه ای که دریافت کردید، بگوئید.

جایزه اکران کننده برتر، تندیس شهید سیاح طاهری است. شهید سیاح یک شهید خوزستانی و اهل رسانه است. و برای شخص خودم، دریافت این جایزه یک افتخار مضاعف بود.

مزیت جشنواره عمار مردمی بودن آن است. و اکران کننده بدون هیچ‌چشم داشتی و‌ به صورت داوطلبانه، صفر تا صد کار را برعهده دارد.  اکران کننده فیلم را انتخاب می کند، مخاطب راتعیین می کند، پیش زمینه های لازم را برای مخاطب فراهم می کند و فیلم را اکران می کند. و‌ تمام فیلم های جشنواره مدیون ‌اکران کننده ها هستند، چرا که این اکران کننده است که فیلم را به دست مخاطب خاص آن فیلم می رساند، کما اینکه میزان فروش فیلم منصور در چرخه اکران خارج از سینما، بیشتر از میزان فروش در سینماهای رسمی کشور بود.

این جایزه برای بنده تقدس دارد چرا که یک اعتقادی پشت آن وجود دارد و برای این جایزه کاری صورت نگرفته است، مثل جشنواره های شعر و داستان و… نبود که ما متناسب با آن جشنواره تلاشی کنیم تا به آن جایژه برسیم، بلکه بر اساس تکلیف، وظیفه ای را انجام می دادیم، حتی بعضی فیلم هایی که جشنواره از ما می خواستند را ما اکران نمی کردیم و‌حتی ملاک های انتخاب نفرات برتر را هم نمی دانستیم.

 

سینما وارثین از کجا شروع شد و چه روندی را طی کرد؟

سینما وارثین از سال ۸۹ و همزمان با اولین سالی که جشنواره عمار شروع به فعالیت کرد، فعالیت خود را در شهرستان دزفول اغاز کرد و در مدارس، مساجد و جاهای مختلف و در روستاهای بسیار دور دست که حتی آنتن تلویزیون هم نداشتند، فیلم های عمار را رساند و اکران کرد.

هدف اصلی از اکران های مردمی در وهله اول نیاز مردم آن منطقه است، یا ممکن است دیدن این فیلم مشکلی از مردم آن منطقه را حل کند و یا اینکه نور امیدی به دل مردم آن منطقه بیفزاید.

سینما وارثین علاوه بر اکران های گلخانه ای، ۲ دوره جشنواره نیز در سطح شهرستان برگزار کرده است. جشنواره هایی‌که طی چند روز و از صبح تا عصر تعداد زیادی از فیلم های برگزیده، در مکان جشنواره اکران و علاقمندان در این جشنواره حضور یافته اند.

عملیات موفق پخش فیلم منطقه پرواز ممنوع را در دزفول داشتیم که حدود ۱۳اکران در سالن های مختلف از این فیلم انجام شد.

همچنین فیلم منصور نیز امسال با ۱۹ اکران و در شرایط سخت کرونایی صورت گرفت. و‌اکنون نیز هر ۲هفته یک بار در سالن مخبر اکران داریم.

 

راز موفقیت سینما وارثین استمرار کار است و ۱۲ سال است که با وجود مشکلات مختلف و کمبودها در این مسیر با قوت حرکت کرده است، اقای سخاوت نیا و اقای عیدک زاده این گروه را مدیریت کردند و امروز نیز بنده در خدمت گروه سینماوارثین هستم.‌

 

هفته گذشته عوامل سینما وارثین دیداری با شهردار دزفول داشتند، لطفا درخصوص مصوبات این جلسه توضیح دهید

هفته گذشته جهت هماهنگی بیشتر با مسئولین، دیداری را با شهردار دزفول داشتیم، که خوشبختانه شهردار محترم با صبغه فرهنگی شخصی خود، بنای همکاری با مجموعه های فرهنگی را دارند.

 

در این جلسه مقرر شد، با توجه به مردمی بودن آثار جشنواره عمار، برای ایام نوروز، سینما وارثین فیلم های خود را  در محیط پارک ها بعنوان‌ محیطی رو باز اکران ‌نماید و شهرداری نیز پشتیبانی لازم را دراین خصوص ارائه نماید، و شهردار محترم نیز پیشنهاد چند اکران عمومی واختصاصی در پارک خانواده را ارائه کردند.

 

همچنین بنا شد، پیگیری های لازم درخصوص اکران ‌هایی برای کاروان های راهیان نور تمهید شود.

و در آخر مقرر شد جهت برنامه های مختلف سینما وارثین از قبیل اکران های سراسری، جشنواره ها و … از ظرفیت تبلیغات شهری شهرداری دزفول استفاده لازم صورت گیرد.

لینک کوتاه: http://bidardez.ir/?p=3984

true
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد